Symboliczne rozpoczęcie budowy jest już za nami. Jak podkreślił minister infrastruktury, Andrzej Adamczyk, Małopolska to region, w którym realizuje się coraz więcej inwestycji drogowych. Rozbudowa sieci komunikacyjnej ma ogromne znaczenie zwłaszcza dla mieszkańców - w tym przypadku Wolbromia.

„To spełnienie marzeń mieszkańców całego regionu, użytkowników ruchu drogowego, którzy przejeżdżają tranzytem przez tę miejscowość. A już niedługo będą przejeżdżali tuż obok, nową obwodnicą” - mówił minister Adamczyk.

Głównym elementem inwestycji jest budowa nowego, kilometrowego odcinka obwodnicy Wolbromia, która połączy drogi wojewódzkie nr 783, prowadzącą do Olkusza, oraz 794 wiodącą do Krakowa.

„To kontynuacja projektu rozpoczętego kilka lat temu. Wszystkie te odcinki to 5 km dróg wyprowadzających ruch z Wolbromia” - wyjaśniała

Katarzyna Węgrzyn-Madeja, dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich w Krakowie.

Ten niedługi odcinek jest bardzo ważny z punktu widzenia mieszkańców - w ten sposób znikną uciążliwe dla nich korki w rejonie skrzyżowania ul. Skalskiej z „szosą olkuską”, co przełoży się na większe bezpieczeństwo i komfort podróży. Jak podkreśla burmistrz Wolbromia, Adam Zielnik, inwestycja wpłynie także na sprawne rozładowanie ruchu w całym mieście.

„Obwodnica ma fundamentalne znaczenie dla całego układu komunikacyjnego Wolbromia. To polepszenie warunków życia mieszkańców. Przejmie cały tranzyt na linii wschód-zachód, który obejmuje 90% ruchu ciężarowego biegnącego do tej pory przez Wolbrom” - podkreślał burmistrz

Początkowo ze względu na wybuch wojny na Ukrainie inwestorzy mieli problem z wyłonieniem wykonawcy. Ostatecznie budowę zrealizuje firma Strabag. Nowy odcinek ma być gotowy w następnym roku.

„Ta inwestycja powinna być zrealizowana na koniec 2023 roku. A więc symbolicznie możemy powiedzieć, że na Sylwestra przyszłego roku kierowcy będą mogli cieszyć się z nowego odcinka” - mówi wicemarszałek województwa małopolskiego Łukasz Smółka i dodaje, że droga będzie przystosowana także dla ruchu pieszych i rowerzystów.

„Bezpieczeństwo niechronionych użytkowników ruchu drogowego też będzie zachowane” - zapewnia Łukasz Smółka.

Koszt inwestycji wynosi ponad 16 milionów złotych.

Adamczyk: mieszkańcy Wolbromia zyskają nowy przystanek kolejowy

We wrześniu przyszłego roku powinien być gotowy przystanek kolejowy w Wolbromiu (Małopolskie), który wraz z przebudowaną linią kolejową usprawni i skróci podróż koleją z zachodniej Małopolski do Krakowa – zapowiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk w poniedziałek.

„W Wolbromiu ta inwestycja praktycznie już się dzieje, może jeszcze nie widać, ale w przyszłym roku, oby na 1 września, na rozpoczęcie roku szkolnego, do dyspozycji mieszkańców będzie nowy przystanek kolejowy w centrum miasta” - powiedział szef resortu infrastruktury w poniedziałek w Wolbromiu.

Jak podkreślił, przystanek kolejowy w tym mieście będzie realizowany z rządowego programu budowy przystanków kolejowych na lata 2021-2025.

W sierpniu tego roku PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały umowę o wartości ponad 12 mln zł netto na budowę nowego przystanku Wolbrom Zachodni. Przystanek powstanie na linii kolejowej nr 62 Tunel – Sosnowiec i zlokalizowany będzie w rejonie centrum handlowego, nieopodal ul. Krakowskiej. Obiekt będzie dysponował dwoma jednokrawędziowymi peronami.

Adamczyk przypomniał, że dla usprawnienia i przyspieszenia podróży kolejowej z zachodniej części Małopolski do Krakowa potrzeba jeszcze modernizacji linii między Olkuszem i Krakowem oraz dobudowy łącznicy na wysokości Jaworzna Szczakowej na Śląsku. Realizacja tych inwestycji – wskazał minister – skróci podróż między tymi miastami o kilkanaście minut, a transport kolejowy stanie się konkurencyjny w stosunku do komunikacji samochodowej, korzystającej głównie z zatłoczonej drogi krajowej nr 94.

Jak przekazał szef resortu infrastruktury, te przedsięwzięcia kolejowe będą realizowane z rządowego programu Kolej Plus.

PKP PLK planują zbudować 800-metrową łącznicę Borowa Górka – Pieczyska przed stacją Jaworzno Szczakowa. Połączy ona linie kolejowe E30 Kraków – Katowice oraz nr 62 Tunel - Sosnowiec i pozwoli pociągom kursować bezpośrednio pomiędzy Krakowem oraz Olkuszem i Wolbromiem.

Po zakończeniu modernizacji tych linii kolejowych oraz budowie łącznicy pociągi będą się tam poruszać z prędkością 120-160 km, dzięki czemu trasę między Olkuszem i Krakowem pokonają w czasie poniżej godziny. (PAP)