Otwarcie obwodnicy Oświęcimia zaplanowano na kwiecień 2024 roku. To niewiele czasu, biorąc pod uwagę skalę inwestycji. Droga połączy krajową 44 z nowo budowaną drogą ekspresową z Bielska-Białej do Mysłowic. Będzie miała 9 kilometrów i po dwa pasy w każdym kierunku. Powstaną trzy mosty, w tym nad Sołą i Wisłą, a także wiadukt nad linią kolejową.
Projekt zakłada też budowę aż pięciu rond. Prace mają kosztować blisko 470 mln złotych.
Budowa obwodnicy @MiastoOswiecim rozpoczęta. Nową drogą kierowcy pojadą wiosną 2024 roku. @RadioKrakow pic.twitter.com/FeM8nnbOTK
— Marek Mędela (@MedelaMarek) November 7, 2022
Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk ocenił, że jest to droga ważna dla całego regionu, na którą mieszkańcy czekali od lat. „Dzisiaj ważny dzień, kolejny raz potwierdzamy – dotrzymujemy słowa, jakkolwiek droga dojścia do tej inwestycji była absolutnie niełatwa” - mówił podczas uroczystości rozpoczęcia budowy szef resortu infrastruktury i przypomniał, że pierwsze przymiarki do budowy obwodnicy Oświęcimia rozpoczęły się już w 2005 roku.
GDDKiA podpisała umowę na projekt i budowę 9-km obwodnicy Oświęcimia, będącej częścią drogi S1 wiodącej z węzła Kosztowy do Bielska–Białej, w lipcu 2020 r. Inwestycję realizuje firma Budimex za 467,6 mln zł. Zgodnie z harmonogramem budowa ma się zakończyć w 2024 r.
W ramach zadania powstanie dwujezdniowa droga krajowa klasy GP o długości 9 km, która przebiegnie po nowym śladzie, od S1 do istniejącej DK44. Powstaną trzy mosty: na Wiśle, Sole i Młynówce oraz wiadukt kolejowy. Na realizację kontraktu przewidziano 36 miesięcy. Do czasu budowy nie są wliczane okresy zimowe: od 15 grudnia do 15 marca.
Przy budowie obwodnicy szczególnego podejścia od wykonawcy będzie wymagał fragment drogi, który znajdzie się w sąsiedztwie byłego niemieckiego obozu Auschwitz. To Miejsce Pamięci wpisane jest na listę światowego dziedzictwa UNESCO. W związku z tym został opracowany raport, w którym szczegółowo opisano genezę specjalnego traktowania tego obszaru, przeprowadzono analizy uwarunkowań lokalizacji i rozwiązań elementów drogi oraz sformułowano zalecenia, które należy ująć na kolejnych etapach przygotowania i realizacji inwestycji.
Obwodnica Oświęcimia to część zadania obejmującego budowę drogi ekspresowej S1 na odcinku Mysłowice – Bielsko-Biała. Jest czwartą częścią podzielonej na cztery odcinki inwestycji drogowej od węzła w Kosztowach do Bielska-Białej. Pozostałe to: węzeł Kosztowy II (z węzłem) do węzła Oświęcim (bez węzła), od węzła Oświęcim (z węzłem) do Dankowic, a także od Dankowic do węzła Suchy Potok (z węzłem) w Bielsku-Białej.
Docelowo cała droga S1 będzie liczyła 135 km długości. Stanie się ekspresowym połączeniem od granicy państwa w Zwardoniu do lotniska w Pyrzowicach i autostrady A1. S1 znajduje się w VI korytarzu Transeuropejskiej Sieci Transportowej łączącej kraje basenu Morza Bałtyckiego z krajami Europy Południowej. Cała droga ma zostać oddana do użytku w 2024 r.
Obwodnica to kluczowa inwestycja dla miasta. Umożliwi szybki dojazd na Śląsk, do autostrady A4 oraz na Podbeskidzie. Ułatwi też turystom dojazd do Państwowego Muzeum Auschwitz-Birkenau.