S7 Widoma – Kraków
Umowa na kontynuację projektowania i budowy drogi ekspresowej S7 na odcinku węzeł Widoma – Kraków (węzeł Kraków Nowa Huta) z konsorcjum firm Gülermak i Mosty Łódź została podpisana 15 lipca 2021 r. Do 15 stycznia 2022 r. wykonawca miał czas na projektowanie, które polegało w głównej mierze na wprowadzaniu zmian dotyczących technologii, które zostaną zastosowane przy budowie drogi i obiektów mostowych.
Pomimo trwania okresu zimowego, który kończy się 15 marca, przystąpiono do robót przygotowawczych już w styczniu. W ramach tych prac usuwano drzewa i krzewy, wykonywane są drogi technologiczne, trwają roboty związane z przekładaniem mediów (gaz, teletechnika, energetyka), a także przygotowywane są platformy robocze, m.in. w miejscach, gdzie powstanie najdłuższa estakada o długości 1,6 km. Wykonano też wielkośrednicowe pale fundamentowe pod przejście dla zwierząt w Zalesiu.
- S7 to jedna z najważniejszych dróg w Polsce. Inwestycja ta jest niezwykle ważna zarówno dla mieszkańców Krakowa, jak i całej Małopolski. Nowa droga ekspresowa pozwoli na sprawniejsze i bezpieczniejsze prowadzenie ruchu, a dla mieszkańców miejscowości, przez które obecnie odbywa się ruch tranzytowy oznaczać będzie mniejszy hałas i większy komfort życia. Patrząc na tempo prowadzonych prac można śmiało stwierdzić, że priorytetem wszystkich osób i podmiotów zaangażowanych w ten projekt jest jak najszybsze ukończenie prac i oddanie tego odcinka drogi S7 do użytku - powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
W ramach inwestycji powstanie dwujezdniowa droga ekspresowa o długości ok. 18,3 km z czterema węzłami drogowymi (Łuczyce, Raciborowice, Mistrzejowice, Grębałów). Zrealizowane zostaną obiekty inżynierskie, drogi dojazdowe i technologiczne, mury oporowe, przejazdy awaryjne oraz wjazdy awaryjne na drogę ekspresową. Przebudowane zostaną też istniejące obiekty inżynierskie, sieć dróg, infrastruktura tramwajowa i kolejowa, sieć i urządzenia melioracyjne. Zbudowane lub przebudowane zostaną chodniki dla pieszych, ścieżki rowerowe, oświetlenie uliczne oraz infrastruktura techniczna.
- Sprzyjające warunki atmosferyczne pozwalają na kontynuowanie prac na budowie drogi ekspresowej S7 na odcinku Widoma – Kraków. Realizacja inwestycji będzie miała istotną wartość dla ruchu osobowego i towarowego korzystającego z południowego fragmentu drogi S7, łączącego Kraków z Warszawą - stwierdził Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad Tomasz Żuchowski.
GDDKiA podpisała porozumienie z Gminą Miejską Kraków, które przewiduje przebudowę i tym samym udrożnienie ul. Kocmyrzowskiej na odcinku ok. 1 km. Przebudowa rozpocznie się od zjazdu z węzła Grębałów realizowanego w ramach budowy S7 w kierunku północno-wschodnim do ul. Bukszpanowej. Umożliwi to prawidłowe skomunikowanie tego obszaru miasta, upłynnienie potoków ruchu, a także optymalne wykorzystanie środków. Poprawią się też warunki ruchu drogowego w obszarze węzła Grębałów.
Koszty związane z przebudową ul. Kocmyrzowskiej i wykupem gruntów poniesie Gmina Miejska Kraków. Całkowita wartość inwestycji to ponad 1,54 mld zł, a szacunkowy koszt po stronie miasta wynosi około 56,4 mln zł.
Koszt wszystkich prac wyniesie 1 545 681 714,00 zł.
Termin realizacji z podziałem na odcinki
Wszystkie prace wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie zgodnie z wymaganiami przetargowymi mają być ukończone w terminie nie dłuższym niż:
1. odcinek nr 1 zamiejski - 25 miesięcy od daty zawarcia umowy,
2. odcinek nr 2 miejski - 31 miesięcy od zawarcia umowy,
3. odcinek nr 3 Kocmyrzowska - 34 miesiące, jeżeli GDDKiA będzie wykonywać roboty na tym odcinku (na mocy porozumienia z Miastem Kraków).
Do terminu nie wlicza się okresów zimowych od 15 grudnia do 15 marca.
Północna obwodnica Krakowa S52
W okresie przerwy zimowej trwają również prace przy budowie północnej obwodnicy Krakowa w ciągu drogi ekspresowej S52. Koncentrują się one głównie na budowie obiektów inżynierskich, takich jak wiadukty i tunele.
Wykonawcą zadania jest turecko-polskie konsorcjum Gülermak i Mosty Łódź. Koszt budowy odcinka drogi ekspresowej S52 o długości 12,5 km to ponad 1,4 mld zł. W ramach inwestycji powstanie dwujezdniowa droga ekspresowa z trzema pasami ruchu w każdym kierunku, na którą będzie można wjechać poprzez węzły: Modlnica (dobudowane zostaną cztery łącznice), Zielonki, Węgrzyce i Batowice. Trasa zostanie poprowadzona przez tunele w Zielonkach i Batowicach. Powstanie 27 obiektów mostowych, 4 km murów oporowych oraz 20 km dróg dojazdowych.
- Północna obwodnica Krakowa to kluczowa inwestycja dla miasta i całego regionu. Przejmie ona częściowo ruch tranzytowy, który w aglomeracji krakowskiej obecnie odbywa się wyłącznie za pomocą często zakorkowanej autostrady A4. Nowa trasa pozwoli także na sprawne prowadzenie ruchu miejskiego, koncentrującego się w północnej części Krakowa. Dzięki zaangażowaniu i ciężkiej pracy projektantów i wykonawców już niebawem kierowcy będą mogli odetchnąć od korków, a poziom bezpieczeństwa na krakowskich drogach znacząco się poprawi - powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Każda jezdnia nowej drogi będzie miała po 3 pasy ruchu. Powstanie: 27 obiektów mostowych, 4 km murów oporowych, 20 km dróg zbiorczych dojazdowych, tunele: w Zielonkach i Batowicach.
Węzeł Mistrzejowice, z którym połączona zostanie S52 POK powstanie w ramach budowy odcinka S7 w. Widoma – Kraków (z włączeniem do węzła Kraków Nowa Huta). W ten sposób zamknie się IV obwodnica Krakowa
Węzeł Mistrzejowice, z którym połączona zostanie północna obwodnica Krakowa, powstanie w ramach budowy odcinka S7 węzeł Widoma – Kraków (węzeł Kraków Nowa Huta). Wciąż nie została podjęta decyzja w sprawie projektu węzła Mistrzejowice I oraz II. Ostateczny projekt węzła zatwierdzony zostanie po analizie przepustowości.