„Jeśli dostaniesz sms o niedopłacie za prąd czy inne medium nie klikaj w zawarty w nim link. To oszustwo. W środę przekonała się o tym 60-latka z Brzeszcz. Policjanci z tamtejszego komisariatu tropią teraz cyberprzestępcę” – powiedziała rzecznik oświęcimskiej komendy powiatowej asp. szt. Małgorzata Jurecka.

Policjantka podała, że oszust, podając się za dostawcę energii elektrycznej, przesłał kobiecie na telefon komórkowy wiadomość sms. „Zasugerował, że ma niedopłatę na rachunku za energię, więc planowane jest odłączenie prądu. Jedynym warunkiem zmiany decyzji jest uregulowanie +długu+ za pośrednictwem podesłanego linku do bankowości elektronicznej” – zrelacjonowała Jurecka.

Kobieta, chcąc szybko uregulować płatność, skorzystała z przesłanego linku, który prowadził do wyboru banku, a następnie do logowania się na indywidualnym koncie. „Była to jednak fałszywa strona banku. Kobieta zalogowała się, wpisując swoje dane – login i hasło. Później zorientowała się, że na koncie ma 800 zł mniej” – powiedziała policjantka.

Rzecznik oświęcimskiej policji przestrzegła, że wiadomości sms wzywające do uregulowania płatności poprzez kliknięcie w załączony link do bankowości elektronicznej, są oszustwem. „Nie klikaj w podesłany link, nie podawaj loginu i hasła. Jeśli jednak dane zostały wpisane, przerwij transakcję i natychmiast skontaktuj się z bankiem. Zablokuj transakcję, a następnie zmień hasło do bankowości elektronicznej” – wskazała.

Jak dodała, aby sprawdzić, czy płatności za prąd lub gaz są uregulowane, należy osobiście lub telefonicznie skontaktować się z dostawcą.

„Każda osoba może pomóc w walce z oszustami internetowymi. Wystarczy przekazać ostrzeżenie swojej rodzinie oraz znajomym. Dzięki temu w porę zorientują się o próbie oszustwa i nie stracą pieniędzy” – dodała Małgorzata Jurecka.