„Będziemy przebudowywali ten fragment drogi, gdyż w przyszłości to tam powstanie nowe skrzyżowanie obu ulic - Ofiar Faszyzmu i Pławskiej. W miejscu dotychczasowego przebiegnie obwodnica Oświęcimia. Budowa nowego skrzyżowania potrwa około czterech miesięcy” – zakomunikował Kacper Michna, odpowiedzialny za kontakty z mediami w krakowskim oddziale GDDKiA.

Jak poinformował, ruch w miejscu prac drogowców będzie sterowany sygnalizacją świetlną, a w przypadku większego natężenia – ręcznie.

Obwodnica Oświęcimia będzie nową drogą długości nieco ponad 9 km, prowadzącą od węzła Oświęcim na powstającej drodze ekspresowej S1 do okolic skrzyżowania ul. Zatorskiej i Grojeckiej. Trasa ominie od południa miasto, zapewniając połączenie z drogą ekspresową Mysłowice – Bielsko-Biała, a dzięki temu również z autostradą A4.

Obwodnica będzie miała dwie jezdnie, z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. Trasa zostanie połączona z innymi drogami w sześciu miejscach - z S1 poprzez węzeł Oświęcim, przez ronda turbinowe z ulicami: Wolską w Jedlinie, Wojewódzką w Pławach, Legionów (DW933) w Oświęcimiu, Jagiełły (DW948) w Oświęcimiu, a także poprzez rondem z ul. Zatorską (obecna DK44) w Oświęcimiu.

Budowa obwodnicy ruszyła w listopadzie 2022 roku. Wykonawca szacuje, że inwestycja zostanie zakończona w drugiej połowie przyszłego roku. Stopień zaawansowania prac wynosi 54 proc.

Koszt inwestycji to 500 mln zł. Budowa otrzymała 164,4 mln zł dofinansowania z funduszy UE.