„Plany budowy pierwotnie zakładały zakończenie inwestycji jesienią br. W trakcie prac wystąpiła kolizja projektów budowy dworca i przebudowy peronu 1, prowadzonych przez PKP, z planowaną inwestycją PKP PLK, czyli przebudową pozostałych peronów. Żeby (…) zachować spójność funkcjonalną i infrastrukturalną całego obszaru stacji, z korzyścią dla podróżnych, trzeba było wykonać dodatkowe prace projektowe, które w naturalny sposób wydłużyły czas trwania prac budowlanych” – wyjaśnił Sarna.

Jak powiedział, „obecnie planowany termin udostępnienia podróżnym dworca w Oświęcimiu to wiosna przyszłego roku”.

Bartłomiej Sarna poinformował, że aktualnie trwają już prace przy elewacji budynku, na którą została przeniesiona oryginalna mozaika, autorstwa Kazimierza Gąsiorowskiego z początku lat. 60. XX w. Zdobiła wnętrze rozebranego dworca. Ma 24 m długości i powierzchnię 100 m kw. „W najbliższym czasie będzie poddawana zabiegom renowacyjnym i konserwacyjnym” – powiedział.

Wykonawca prowadzi już prace wykończeniowe we wewnętrzu obiektu. Trwają roboty przy zadaszeniu dworca oraz budowie wiaty wokół budynku. Zakończono rozbiórkę peronu 1. W jego miejscu powstanie nowy. Przebudowywane jest otoczenie stacji.

Koszt inwestycji – finansowanej z budżetu państwa i przez kolej - to 16,5 mln zł.

Nowy dworzec powstaje w formule Innowacyjnego Dworca Systemowego. Będzie się składał z dwóch niezależnych kubatur, połączonych wspólnym dachem.

W części zachodniej znajdą się przede wszystkim przeszklona poczekalnia, kasy biletowe, toalety, pomieszczenie dla opiekuna z dzieckiem i posterunek Straży Ochrony Kolei. Zaplanowano tam także poczekalnię dla dzieci z kącikiem zabaw. W części wschodniej znajdą się cztery lokale usługowo-handlowe. Na zewnątrz, pod wiatą, pojawią się miejsca oczekiwania na pociąg i parking rowerowy. Na dworcu staną też: biletomat, bankomat, maszyny vendingowe, szafki na bagaż i paczkomat.

Dworzec zostanie wyposażony w gruntową pompę ciepła, wentylację mechaniczną z odzyskiem ciepła oraz instalację wody szarej zasilanej przez wodę deszczową, wykorzystywanej do spłukiwania toalet i podlewania zieleni.

Oświęcimski dworzec będzie dostosowany do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Dla niewidomych zaprojektowano system oznaczeń dotykowych i pasów prowadzących.

Przed dworcem powstanie m.in. plac z przystankiem autobusowym oraz parking dla kilkudziesięciu samochodów.

PKP pod koniec lata ub.r. zawarła umowę na wybudowanie dworca z wyłonionym w przetargu konsorcjum, którego liderem jest przedsiębiorstwo budowlane Mazur z Jankowic w Śląskiem.

Budynek, który został rozebrany, powstał w latach 60. XX w. W ostatnich latach w większości był nieużytkowany i częściowo zdewastowany. PKP pierwotnie zamierzały go wyremontować, ale w końcu uznały, że jest to nieopłacalne.


 

Skontaktuj się z Radiem Kraków - czekamy na opinie naszych Słuchaczy


Pod każdym materiałem na naszej stronie dostępny jest przycisk, dzięki któremu możecie Państwo wysyłać maile z opiniami. Wszystkie będą skrupulatnie czytane i nie pozostaną bez reakcji.

Opinie można wysyłać też bezpośrednio na adres [email protected]

Zapraszamy również do kontaktu z nami poprzez SMS - 4080, telefonicznie (12 200 33 33 – antena,12 630 60 00 – recepcja), a także na nasz profil na Facebooku  oraz Twitterze.

Zastrzegamy sobie prawo publikacji wybranych opinii.

 

 

 

(PAP/ko)