Propozycja Solarisa była jedyną, jaka wpłynęła na przetarg. Zaproponowana cena okazała się niższa od kwoty 17,09 mln zł, którą skłonny był wydać przewoźnik. Większość pieniędzy pochodzi z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, który dofinansowuje 90 proc. zakupu pojazdów i połowę kosztów urządzeń do ładowania.

Pierwszy 12-metrowy autobus dotrze do Oświęcimia w grudniu bieżącego roku, a następne po jednym w kolejnych miesiącach, aż do kwietnia 2026 roku. Przetarg obejmuje także dostawę, montaż i uruchomienie infrastruktury ładowania pojazdów.

To kolejny zakup autobusów elektrycznych dla oświęcimskiej firmy przewozowej. W ubiegłym roku MZK zawarł umowę na dostawę dziewięciu elektryków różnych wielkości. Dostarczy je także Solaris.

- Pierwszym pojazdem będzie autobus o długości 18 m. Przyjedzie do nas w lipcu. Dwa 9–metrowe elektryki będą w Oświęcimiu we wrześniu, a następne dwa w grudniu. Pod koniec roku gotowy będzie też autobus 12-m. Pozostałe trzy przyjadą do MZK do kwietnia przyszłego roku – powiedziała Bożena Fraś.

Za dziewięć autobusów firma zapłaci 32,2 mln zł. MZK pozyskało na ten cel 23 mln zł z funduszy UE.

Oświęcimski przewoźnik dotychczas korzystał z jednego autobusu o napędzie elektrycznym. Po realizacji obu umów będzie ich piętnaście. Zastąpią najbardziej wysłużone pojazdy o napędzie spalinowym.

Miejski Zakład Komunikacji w Oświęcimiu przewozi rocznie blisko 100 tys. osób. Dysponuje 44 autobusami.