Radio Kraków
  • A
  • A
  • A

Na zachodzie Małopolski prace kolejowe idą pełną parą

Po wielu latach oczekiwań mieszkańcy Małopolski zachodniej doczekali się dużych kolejowych inwestycji. Remontowane są tory na najważniejszych trasach. Odnawiane są perony i dworce kolejowe. Efekty prac widać w Oświęcimiu, gdzie powstał nowy systemowy dworzec kolejowy i parking "Pakuj i Jedź". Jest też szansa, że pod koniec przyszłego roku podróże koleją w tej części regionu będą alternatywą dla samochodów i autobusów.

fot: M. Mędela

Posłuchaj materiału Marka Mędeli
Prace kolejowe na zachodzie Małopolski

Pociągi w końcu będą mogły przyspieszyć. Dorota Szalacha z PKP Polskich Linii Kolejowych wylicza, że na kolejowym szlaku między Trzebinią a Czechowicami-Dziedzicami wymienione zostanie niemal wszystko. "Wykonawca przystąpił najpierw do demontażu starych torów, by przygotować budowę nowych. Prace obejmują też wymianę sieci trakcyjnej i urządzeń sterowania ruchem, przebudowę peronów, wiaduktów i przejazdów kolejowo-drogowych" - mówi.

To łącznie 45 kilometrów torów, a także 10 stacji i przystanków kolejowych. Dzięki dobrej pogodzie, roboty idą pełną parą. Wszystko ma być gotowe pod koniec przyszłego roku. "Trasa zostanie przygotowana do maksymalnej prędkości pociągów pasażerskich 120 km/h i towarowych 80 km/h. Skróci się czas podróży między Trzebinią i Czechowicami-Dziedzicami o około 30-40 minut. Będzie on wynosił poniżej jednej godziny" - dodaje Szalacha.

Oprócz lokalnych podróży remont tego szlaku skróci czas podróży międzynarodowych - np. z Krakowa do Pragi i Wiednia. Tory i perony to jedno. W Małopolsce zachodniej powoli zmienia się także otoczenie dworców. W Oświęcimiu lada dzień zostanie otwarty nowy dworzec systemowy. Kolejowy budynek odnowiła już gmina Libiąż. Wkrótce ruszą prace także w Chełmku. "Droga Oświęcim-Kraków jest uczęszczana przez turystów. Powinno to być jak najszybciej zrobione. Dworzec w Chełmku nie istnieje. To miejsce przejściowe, z którego nikt nie korzysta. Bilet można kupić i tak tylko w pociągu" - mówią pasażerowie.

Zmiany widać też na największej stacji kolejowej w Trzebini. Tam na początku maja pasażerowie będą korzystali z nowego peronu. Prace są na ukończeniu. Są nowe ławki, wiata i tablice informacyjne. "Kładkę nad torami zastąpi przejście podziemne. Stara kładka kolejowa, która jest już w części zdemontowana, zostanie zastąpiona przejściem podziemnym, które będzie prowadziło na poszczególne perony i na drugą stronę linii kolejowej" - mówi Piotr Hamarnik z PKP Polskich Linii Kolejowych.

W Trzebini kolejarze kończą też przebudowę dwóch przejazdów i budowę jednego wiaduktu nad torami. "Dwa wiadukty są przebudowywane, powiększane. Jeden na ulicy Słowackiego powstaje od podstaw. Dzięki temu poprawi się bezpieczeństwo w ruchu kolejowym i samochodowym" - dodaje Hamarnik.

Po zakończeniu wszystkich prac na liniach w okolicach Trzebini i Oświęcimia podróż z Krakowa do Katowic ma zajmować mniej niż godzinę, w podobnym czasie dojedziemy z Krakowa do Oświęcmia.

Na razie jednak z powodu kumulacji prac większość pociągów zastąpiono autobusami. Znacznie spadła też frekwencja z uwagi na pandemię koronawirusa.

Bądź na bieżąco. Relacje z regionu i kraju w Radiu Kraków 


 

Skontaktuj się z Radiem Kraków - czekamy na opinie naszych Słuchaczy


Pod każdym materiałem na naszej stronie dostępny jest przycisk, dzięki któremu możecie Państwo wysyłać maile z opiniami. Wszystkie będą skrupulatnie czytane i nie pozostaną bez reakcji.

Opinie można wysyłać też bezpośrednio na adres [email protected]

Zapraszamy również do kontaktu z nami poprzez SMS - 4080, telefonicznie (12 200 33 33 – antena,12 630 60 00 – recepcja), a także na nasz profil na Facebooku  oraz Twitterze.

Zastrzegamy sobie prawo publikacji wybranych opinii.

 

 

 

(Marek Mędela/ko)

Wyślij opinię na temat artykułu

Komentarze (0)

Brak komentarzy

Dodaj komentarz

Kontakt

Sekretariat Zarządu

12 630 61 01

Wyślij wiadomość

Dodaj pliki

Wyślij opinię