Chrystus, w którego postać wcielił się aktor, wjechał na grzbiecie osiołka na wzniesienie, na którym znajduje się kalwaryjska bazylika Matki Bożej Anielskiej. Podczas misteriów symbolizuje ona świątynię jerozolimską. W drodze towarzyszyli mu uczniowie, których role odgrywają przewodnicy kalwaryjscy, a także liczni wierni. Wiele osób miało w rękach palmy. Jezusowi towarzyszyły okrzyki: "Hosanna synowi Dawidowemu! Hosanna!”.
Misterium jest jednym z największych takich wydarzeń w polskim Kościele. Rokrocznie uczestniczą w nim dziesiątki tysięcy wiernych.
Kustosz kalwaryjskiego sanktuarium, bernardyn o. dr Cyprian Moryc powiedział PAP, że Wielki Tydzień w Kościele jest czasem wyjątkowym, który katolicy głęboko przeżywają.
W Kalwarii ten czas jest unikalny ze względu na misteria pasyjne – święty teatr, w którym przypominamy cierpienia Jezusa. Wszystkie te wydarzenia gromadzą ogromne, rozmodlone, zasłuchane w Słowo Boże rzesze pielgrzymów. Możemy wtedy poczuć moc wiary
– zaznaczył.
Przy sanktuarium wierni ujrzeli między innymi ewangeliczne sceny wypędzenia kupców ze świątyni jerozolimskiej. "Czy to Dom Boży, czy jakieś targowisko? Ci ludzie z daleka przybywają, aby się tu modlić, a wy tu urządzacie handel? I wy, kapłani, pozwalacie na to, zamiast strzec przybytku Boga najwyższego? (…) Zabierzcie stąd to wszystko i nie róbcie targowiska z domu mojego ojca" - dobiegał ze sceny ustawionej nieopodal bazyliki głos Jezusa.
Przedstawienie scen wjazdu Chrystusa do Jerozolimy inauguruje misterium pasyjne, którego zasadnicza część rozpocznie się w Wielką Środę. Kulminacja nastąpi w Wielki Piątek. Wówczas aktorzy zainscenizują sceny męki Jezusa. Słowo pasterskie wygłosi metropolita krakowski abp Marek Jędraszewski.
Jak podkreślił rzecznik sanktuarium, o. Tarsycjusz Bukowski, Misterium to wielowiekowa tradycja, która zrodziła się z potrzeby głębszego wtajemniczenia w mękę Chrystusa.
W rolę historycznych postaci sprzed dwóch tysięcy lat wcielają się klerycy z kalwaryjskiego Wyższego Seminarium Duchownego oraz świeccy.
Zasadnicza część misterium Męki Pańskiej rozpocznie się w Wielką Środę. Aktorzy zainscenizują wówczas sceny uczty u Szymona i zdrady Judasza. W Wielki Czwartek uroczystości zaczną się od obmycia przez Chrystusa nóg apostołom. Później, w procesji dróżkami kalwaryjskimi, wierni będą podążali za Jezusem i apostołami na Ostatnią Wieczerzę. Zobaczą modlitwę w ogrodzie oliwnym, scenę pojmania Chrystusa, a także przesłuchania przed Najwyższą Radą.
W Wielki Piątek aktorzy będą odgrywali sceny męki Zbawiciela. Rano procesja wyruszy spod Domu Kajfasza. Wierni przejdą przy Ratuszu Piłata, gdzie słowo pasterskie wygłosi metropolita krakowski abp Marek Jędraszewski. Następnie wierni będą modlili się w nabożeństwie Drogi Krzyżowej idąc na Wzgórze Ukrzyżowania. W znajdującej się na jego szczycie kaplicy Grobu Pana Jezusa do niedzieli będzie trwała adoracja. Zwieńczeniem będzie liturgia wielkopiątkowa.
Tradycja organizowania w Kalwarii Zebrzydowskiej misteriów sięga początków XVII w., gdy został ufundowany klasztor Bernardynów. Początkowo odbywały się one tylko w Wielki Piątek, ale z końcem XVII w. rozszerzone zostały o Wielki Czwartek.
Po pierwszym rozbiorze Polski kalwaryjski obrzęd zubożał. Chrystusa w Wielki Czwartek symbolizował jedynie krzyż z insygniami Męki Pańskiej, a apostołowie występowali tylko przy obmywaniu nóg.
Po II wojnie światowej ceremoniał znany był jedynie najstarszym przewodnikom pielgrzymek. Malała liczba pątników, którzy nie byli zainteresowani bezbarwnym obrzędem. Wówczas ojciec Augustyn Chadam za zgodą metropolity krakowskiego abp. Stefana Sapiehy odnowił go i wzbogacił.
W 1947 r. w Niedzielę Palmową urządzono po raz pierwszy "Wjazd Chrystusa do Jerozolimy" na osiołku. Swój program otrzymały również Wielka Środa, Czwartek i Piątek. Pojawiły się postaci Chrystusa, Matki Bożej, apostołowie, arcykapłani, faryzeusze, kobiety i żołnierze. Każda z nich została ucharakteryzowana i otrzymała teksty do wygłoszenia. W 1953 roku misterium otrzymało formę, która jest znana do dziś.
Sanktuarium w Kalwarii Zebrzydowskiej jest jednym z głównych ośrodków kultu maryjnego w Polsce. Jego fundatorami była rodzina Zebrzydowskich. Równocześnie z klasztorem Bernardynów wybudowano Dróżki Męki Pańskiej, przypominające kompozycją miejsca święte w Jerozolimie.