Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podała w środę, że decyzja burmistrza o środowiskowych uwarunkowaniach, która zatwierdziła przebieg południowej obwodnicy miasta, jest pierwszą, która dotyczy małopolskich dróg wskazanych w rządowym Programie budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030.
Kacper Michna z krakowskiego oddziału Dyrekcji poinformował, że kolejnym krokiem jest przygotowanie projektu budowlanego oraz uzyskanie wniosku o wydanie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej. Po otrzymaniu tego dokumentu będzie można ogłosić przetarg na budowę nowej trasy.
Michna powiedział, że południowa obwodnica Wadowic połączy rondo Generała Leopolda Okulickiego, będące głównym skrzyżowaniem we wschodniej części miasta, z ul. Zegadłowicza, prowadzącą w kierunku Suchej Beskidzkiej i Nowego Sącza.
„Na rondzie krzyżują się dwie ważne dla Małopolski drogi krajowe: 28 z Zatora do Medyki oraz 52 z Bielska-Białej do Modlniczki. Dzięki budowie wzdłuż rzeki Skawy nowego odcinka o długości 1,43 km kierowcy jadący DK28 w kierunku Beskidów ominą ul. Lwowską, ul. Putka i ul. Zegadłowicza. Obwodnica będzie też krótsza o prawie pół kilometra, niż dotychczasowy przebieg drogi krajowej” – powiedział Michna.
Przedstawiciel GDDKiA zaznaczył, że inwestycja będzie się wiązała z rozbudową ronda Okulickiego. Stanie się ono turbinowe.
Dalej, w kierunku ronda przy centrum handlowym, również turbinowego, obwodnica będzie poprowadzona śladem ul. Błonie. Będzie miała w tym miejscu po dwa pasy ruchu w każdym kierunku. Za rondem obwodnica przebiegnie po nowym śladzie, wzdłuż rzeki Skawy. Będzie węższa - po jednym pasie ruchu w każdym kierunku. Drogowcy wybudują most nad rzeczką Dąbrówką, a także kładkę pieszo-rowerową.
„Na końcu obwodnicy na ul. Zegadłowicza zbudujemy rondo turbinowe, które docelowo pozwoli na wjazd na Beskidzką Drogę Integracyjną poprzez węzeł Wadowice” – poinformował Michna.
Burmistrz Wadowic Bartosz Kaliński podkreśla wagę tego projektu.
"To przede wszystkim największa inwestycja od 1989 roku w naszym mieście. Piękna nowa trasa, która wyprowadzi ruch z miasta aż na granicę na wysokości stacji uzdatniania wody."
Inwestycja jest przewidziana do realizacji w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030. W sumie w Małopolsce ma powstać siedem tras, których podstawowym zadaniem jest wyprowadzenie ruchu z centrów miast.
Nowa S52, nazywana Beskidzką Drogą Integracyjną, ma przebiegać z Bielska-Białej przez Kęty, Andrychów, Wadowice oraz Kalwarię Zebrzydowską do Głogoczowa, gdzie połączy się z krajową 7. Droga ma mieć 61 km i zostanie poprowadzona po nowym śladzie. Będzie to dwujezdniowa droga ekspresowa, z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. Planowany termin ogłoszenia przetargu na jej zaprojektowanie i budowę to czwarty kwartał 2025 roku. Droga powstanie w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku (z perspektywą do 2033 roku).