W ubiegłym roku, w pierwszym etapie przetargu, krakowska Dyrekcja wyłoniła trzy firmy spośród sześciu, z którymi rozmawiano na wcześniejszych etapach prac. Teraz wpłynęły konkretne oferty. Mostostal Warszawa wycenił prace na 67,38 mln zł, Skanska na 78,61 mln zł, a konsorcjum Strabag Infrastruktura Południe i Strabag - na 76,17 mln zł.

„Wszystkie (oferty - PAP) mieszczą się w budżecie, jaki mamy przeznaczony na tę inwestycję. Zaczynamy analizę dokumentów” – poinformowała w środę Monika Skrzydlewska z krakowskiego oddziału GDDKiA.

Przy budowie obwodnicy ma być wykorzystywana metodyka BIM (Building Information Modeling), czyli zarządzania informacją, w której od projektu, przez realizację po odbiór prac, a następnie utrzymanie i zarządzanie obiektu, wykorzystuje się wspólne środowisko danych oraz trójwymiarowe, cyfrowe modele obiektów budowlanych.

Zdaniem Skrzydlewskiej, do pilotażowego wdrożenia BIM wybrano właśnie budowę obwodnicy Zatora. Biegnie ona bowiem nowym śladem i obejmuje szeroki zakres robót - drogowe, mostowe i instalacyjne, w tym wodne, kanalizacyjne, gazowe, elektroenergetyczne i teletechniczne.

Nowa droga będzie miała 2,1 km długości i ominie centrum miasta po zachodniej stronie. Ma przebiegać od ronda na skrzyżowaniu DK44 i DW781 (ul. 1-go Maja) do stacji paliw przy DK28 (ul. Wadowicka). Odcinek będzie drogą jednojezdniową klasy GP z jednym pasem ruchu w każdym kierunku.

Inwestycja obejmuje rozbudowę fragmentów ulic Wadowickiej (DK28), Gen. Sikorskiego (DW781), Bugajskiej (droga powiatowa) oraz ul. Jana Pawła II i ul. Hallera (drogi gminne). Powstaną nowe szosy należące do gminy, które będą służyły do obsługi komunikacyjnej przyległego terenu. Zostanie przebudowana infrastruktura techniczna - wodna, kanalizacyjna, gazowa, elektroenergetyczna i teletechniczna.

Mieszkańcy będą mogli korzystać z dwóch przejść podziemnych pod nową drogą, którymi będzie poprowadzony ruch pieszy i rowerowy. Inwestycja została zaprojektowana tak, by zminimalizować jej wpływ na środowisko. Przewidziano też przejście i trzy przepusty dla zwierząt, dwa sztuczne mokradła i ekrany akustyczne.

Droga powstanie w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.). Przewidywany czas budowy to lata 2024-2027.

Droga krajowa 28 biegnie na południu Polski, od zachodniej części Małopolski po Medykę na granicy z Ukrainą na Podkarpaciu.