Kacper Michna z krakowskiego oddziału GDDKiA poinformował, że nowa droga będzie miała 2,1 km długości i ominie centrum Zatora po zachodniej stronie miasta. „Będzie przebiegała od ronda na skrzyżowaniu DK44 i DW781 (ul. 1 Maja) do stacji paliw przy DK28 (ul. Wadowicka). Odcinek będzie drogą jednojezdniową klasy GP, czyli drogą główną ruchu przyspieszonego, z jednym pasem ruchu w każdym kierunku” – przekazał.

W ramach inwestycji zostaną rozbudowane fragmenty ul. Wadowickiej (DK28), ul. Gen. Sikorskiego (DW781), ul. Bugajskiej (droga powiatowa) oraz ul. Jana Pawła II i ul. Hallera (drogi gminne). Powstaną też nowe szosy należące do gminy, które będą służyły do obsługi komunikacyjnej przyległego terenu. Zostanie przebudowana infrastruktura techniczna - wodna, kanalizacyjna, gazowa, elektroenergetyczna i teletechniczna.

„Mieszkańcy skorzystają z dwóch przejść podziemnych pod nową drogą, którymi będzie poprowadzony ruch pieszy i rowerowy. Inwestycja została zaprojektowana tak, by zminimalizować jej wpływ na środowisko. Przewidziano jedno przejście i trzy przepusty dla zwierząt. Powstaną dwa sztuczne mokradła dla zwierząt i ekrany akustyczne” – podał Kacper Michna.

Jak dodał przedstawiciel krakowskiego oddziału GDDKiA, droga powstanie w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych. Przewidywany czas budowy to lata 2024-2026. Wykonawca zadania ma zostać wyłoniony w ramach tzw. dialogu konkurencyjnego.

Dyrekcja oczekuje, że droga powstanie z wykorzystaniem metodyki i narzędzi BIM (ang. Building Information Modeling) - nowoczesnej technologii, w której stosuje się wspólne środowisko danych oraz trójwymiarowe, cyfrowe modele obiektów. „Uwzględniają one wszystkie niezbędne informacje możliwe do wykorzystania na każdym etapie inwestycji - od projektu przez realizację po odbiór prac, a następnie utrzymanie i zarządzanie” - wyjaśnił Michna.

Do pilotażowego wdrożenia BIM wybrano właśnie budowę obwodnicy Zatora, ponieważ jest to inwestycja reprezentatywna dla zadań realizowanych przez GDDKiA. „Biegnie nowym śladem i obejmuje szeroki zakres robót - drogowe, mostowe i instalacyjne” – zaznaczył.

Droga krajowa nr 28 biegnie południową Polską: od zachodniej części Małopolski po Medykę na granicy z Ukrainą (Podkarpacie).