Trzy firmy z branży budowlanej: Mostostal Warszawa, Skanska i konsorcjum Strabag, mogą teraz składać oferty na realizację tej inwestycji. Termin upływa 5 czerwca. Inwestycja zostanie powierzona temu, którego propozycja zostanie oceniona jako najkorzystniejsza
– oznajmiła Monika Skrzydlewska z krakowskiego oddziału Dyrekcji.
Jak dodała, budowa obwodnicy będzie realizowana w nowatorski sposób. Zastosowana zostanie metodykę BIM (Building Information Modeling), czyli zarządzania informacją, w którym od projektu przez realizację po odbiór prac, a następnie utrzymanie i zarządzanie obiektu, wykorzystuje się wspólne środowisko danych oraz trójwymiarowe, cyfrowe modele obiektów budowlanych.
Do pilotażowego wdrożenia BIM wybrano budowę obwodnicy Zatoru jako inwestycję reprezentatywną dla zadań realizowanych przez GDDKiA. Biegnie nowym śladem i obejmuje szeroki zakres robót - drogowe, mostowe i instalacyjne, w tym wodne, kanalizacyjne, gazowe, elektroenergetyczne i teletechniczne
– podała Skrzydlewska.
Przedstawicielka GDDKiA wskazała zarazem, że wykonawca wybierany jest w dialogu konkurencyjnym, a nie w przetargu, aby wcześniej wspólnie wypracować założenia opisu przedmiotu zamówienia i warunków realizacji kontraktu w zakresie BIM. „Chcieliśmy, żeby przedstawiciele wykonawców mieli wpływ na kształt kontraktu, który będą potem realizowali. Pracowaliśmy nad uproszczeniem i automatyzacją niektórych procedur kontraktowych, żeby usprawnić przepływ informacji” – wyjaśniła.
Budowa obwodnicy Zatoru będzie pierwszą drogową inwestycją w krakowskim oddziale GDDKiA, w której zostanie zastosowany elektroniczny dziennik budowy. Założeniem kontraktu jest wyeliminowanie wszędzie tam, gdzie jest to możliwe, dokumentacji papierowej.
Nowa droga będzie miała 2,1 km i ominie centrum Zatoru po zachodniej stronie. Będzie przebiegała od ronda na skrzyżowaniu DK44 i DW781 (ul. 1-go Maja) do stacji paliw przy DK28 (ul. Wadowicka). Odcinek będzie drogą jednojezdniową klasy GP, czyli drogą główną ruchu przyspieszonego, z jednym pasem ruchu w każdym kierunku.
Inwestycja obejmuje rozbudowę fragmentów ulic Wadowickiej (DK28), Gen. Sikorskiego (DW781), Bugajskiej (droga powiatowa) oraz ul. Jana Pawła II i ul. Hallera (drogi gminne). Powstaną nowe szosy należące do gminy, które będą służyły do obsługi komunikacyjnej przyległego terenu. Zostanie przebudowana infrastruktura techniczna - wodna, kanalizacyjna, gazowa, elektroenergetyczna i teletechniczna.
Mieszkańcy będą korzystali z dwóch przejść podziemnych pod nową drogą, którymi będzie poprowadzony ruch pieszy i rowerowy. Inwestycja została zaprojektowana tak, by zminimalizować jej wpływ na środowisko. Przewidziano jedno przejście i trzy przepusty dla zwierząt. Powstaną dwa sztuczne mokradła dla zwierząt i ekrany akustyczne.
Droga powstanie w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.). Przewidywany czas budowy to lata 2024-2026.
Droga krajowa 28 przebiega na południu Polski, od zachodniej części Małopolski po Medykę na granicy z Ukrainą na Podkarpaciu.