Fot. Stowarzyszenie STOG/mat. prasowe Muzeum Narodowego
Wybór między skromną wystawą w Muzeum Etnograficznym a wielkim projektem w Muzuem Narodowym w Krakowie był wyzwaniem dla jurorów. Decyzja jurorów mogła być tylko jedna: dwie Marki Radia Kraków za luty. Nagrodziliśmy wystawę "Cud światła. Witraże średniowieczne w Polsce" w Muzeum Narodowym oraz ekspozycję prac Karola Wójciaka zwanego Heródkiem w Muzeum Etnograficznym.
Na wystawie zat. "Cud światła. Witraże średniowieczne w Polsce" można zobaczyć 77 witraży z polskich kolekcji muzealnych i prywatnych oraz z kościołów i klasztorów. Ponadto 78 innych obiektów, takich jak: obrazy, hafty, złotnictwo, dokumenty, rysunki, projekty witraży, grafiki, książki. Większość z nich nigdy nie była prezentowana publiczności. Wyjątkowym rarytasem są kwatery z okien kościoła Mariackiego w Krakowie, na co dzień umieszczone wysoko za Ołtarzem Wita Stwosza.
Polecamy rozmowę Justyny Nowickiej z kuratorką wystawy, Dobrosławą Horzelą
- Ta ekspozycja to wynik projektu badawczego i widać to na każdym jej poziomie. Ale to także efekt prawdziwej pasji jej kuratorki Dobrosławy Horzeli, i tej pasji doświadczamy jako zwiedzający - argumentowała Justyna Nowicka z Radia Kraków.
Zobacz: Karol Wójciak zwany Heródkiem bohaterem monograficznej wystawy w Muzeum Etnograficznym w Krakowie
Karol Wójciak zwany Heródkiem jest bohaterem monograficznej wystawy w Muzeum Etnograficznym w Krakowie. Ten ludowy twórca, zaliczany także do nurtu sztuki naiwnej czy art brut, stworzył kilkaset rzeźb, inspirowanych głównie tematyką religijną. W kolekcjach muzealnych i prywatnych odnalazło się ich dotąd ponad 150, a na wystawie zobaczymy ich ponad 120. Odkryty przez etnografów pod koniec lat.50, nie przestaje przyciągać przyciągać badaczy, kolekcjonerów, krytyków sztuki, artystów.
- Minimalizm formy zawiera tu maksimum treści - podkreślał Łukasz Gazur z TVP Kultura.
Pozstałe nominacje:
Ponad 90 prac Jerzego Dudy Gracza można oglądać w Galerii autorskiej artysty w Nowohuckim Centrum Kultury. Zmarły w 2004 roku artysta uprawiał sztukę w szeroko pojętej konwencji realistycznej z dominującą deformacją postaci i groteską. Wszystkie obrazy na wystawie pochodzą z kolekcji Wilmy i Agaty Dudy-Gracz. Zgodnie z intencja córki artysty, która przygotowała wybór prac na tę wystawę, w NCK reprezentowane są wszystkie słynne cykle i najważniejsze motywy jego twórczości.
Na Dużej Scenie Teatru Ludowego premiera „Pippi” w reżyserii Maćka Prusaka, który sięga po głośną książkę szwedzkiej pisarki Astrid Lindgren, czerpiąc także z musicalu pod tym tytułem. Jak mówią twórcy przedstawienia, "Pippi" to spektakl o "buncie i o rewolucji, które szczególnie mocno wybrzmiewają w naszych czasach".
Na scenie MOS Teatru im. Słowackiego premiera "Balladyny" Słowackiego w reżyserii Pawła Świątka. To kolejne przedstawienie tego reżysera na scenie MOS - wcześniej zrealizował tu "Bolesława Śmiałego" wg. Wyspiańskiego, a w zeszłym roku głośną "Wojnę polsko-ruską" - mocny spektakl wg. książki Doroty Masłowskiej, w którym oddaje głos kobietom. Tym razem Świątek stawia na polityczność dramatu Juliusza Słowackiego. Jak podkreśla, nie chodzi mu o doraźne odniesienia do polityki, ale uniwersalne mechanizmy.
"Vanda" to finałowy spektakl na Festiwalu Opera Rara. Po rzadko wystawianą operę Dworaka sięga Karolina Sofulak - laureatka prestiżowego Europejskiego Konkursu Reżyserii Operowej w Zurychu. Utwór nawiązuje do znanej legendy o "Wandzie, co nie chciała Niemca". - Podkreślamy zawartego w tej operze ducha słowiańszczyzny - mówi reżyserka. Sinfoniettę Cracovię poprowadził Jurek Dybał. W lutym w repertuarze festiwalu Opera Rara zobaczyliśmy także „Enocha Ardena” Ryszarda Straussa w reżyserii Miry Mańki. "Enoch Arden" to muzyczna interpretacja tekstu Alfreda Tennysona - jednego z najwybitniejszych poetów epoki wiktoriańskiej. Brytyjski twórca w swojej poetyckiej opowieści opisał historię będącą rewersem „Odysei”: rybak Enoch wraca z dziesięcioletniej tułaczki do domu i odkrywa, że jego żona – będąc przekonana, że mąż od dawna jest martwy – poślubiła innego. Z kolei na "Balet Pań Niewdzięcznych" złożyły się dwa, bardzo różne utwory: barokowy moralitet Claudia Monteverdiego i dzieło współczesnej kompozytorki Teoniki Rożynek. Spektakl wyreżyserowała Magdalena Szpecht, która "Baletem Pań Niewdzięcznych" zadebiutowała na operowej scenie.
Nasze nominacje:
"Cud światła. Witraże średniowieczne w Polsce" - MNK, kuratorka Dobrosława Horzela
„Heródek”- MEK, kuratorzy Maja Spychaj-Kubacka, Grzegorz Graff
Galeria Autorska Jerzego Dudy-Gracza, NCK, wybór prac Agata Duda-Gracz
„Pippi”, Teatr Ludowy, reżyseria Maćko Prusak
„Balladyna”, scena MOS Teatru im. Słowackiego, reżyseria Paweł Świątek
„Vanda”, Festiwal Opera Rara, Teatr Łaźnia Nowa, reżyseria Karolina Sofulak
jn/mat.prasowe