Radio Kraków
  • A
  • A
  • A

Wokół ilustracji w Muzeum Etnograficznym ZDJĘCIA

  • Kultura
  • date_range Wtorek, 2012.11.13 16:20 ( Edytowany Poniedziałek, 2021.05.31 08:51 )
Wystawa zat. "Funkcja „folku”: ilustracja, narracja, społeczeństwo" to pokłosie międzynarodowej konferencji, która skupiła w Krakowie praktyków i teoretyków tej dyscypliny.

Warsztaty Krakowksie, szkicownik, MEK, fot. Justyna Nowicka

ilustracja

Ilustracja jako społeczny i kulturowy fenomen przedstawiania świata - to temat niezwykłej wystawy, przygotowanej przez Muzeum Etnograficzne w Krakowie.

Wystawa zat. "Funkcja „folku”: ilustracja, narracja, społeczeństwo" to pokłosie międzynarodowej konferencji, która skupiła w Krakowie praktyków i teoretyków tej dyscypliny. Gromadzi prace uznanych grafików, ilustratorów, projektantów książek, którzy w swoich pracach wykorzystują tradycyjne techniki druku (jak drzeworyt czy linoryt) oraz odwołują się do kontekstów lokalnych: przetwarzają je lub cytują wprost. Nie zabrakło także obiektów z kolekcji MEK.

Najpierw przykład z kręgu kultury brytyjskiej - ilustracja interpretująca klasyczną już opowieść „The Bloody Chamber” autorstwa brytyjskiej pisarki i publicystki Angeli Carter (1940– 1992), uznawanej za przedstawicielkę realizmu magicznego w literaturze europejskiej. Autorka buduje fabuły swoich książek w oparciu o anglosaskie baśnie i legendy.

Jest fenomentalny przykład z Warsztatów Krakowskich - gdzie w drugiej i trzeciej dekadzie XX wieku dzialacz społeczny i filantrop Antoni Buszek namawiał wiejskie dziewczęta do otwarzania ludowych wzorów. Barwny szkicownik Józefy Kogut, jednej z nich, to dzieło, któore zachwyca prostotą i kombinacj wzorów.

Warsztaty Krakowskie uważane są za jedno z najważniejszych stowarzyszeń w historii polskiego wzornictwa, a jego geneza wiąże się z brytyjskim ruchem Art and Crafts Mouvement. Warsztaty Krakowskie prowadzili wybitni polscy twórcy jak Wojciech Jastrzębowski, Zofia Stryjeńska, Józef Czajkowski, Karol Stryjeński

Ilustracja może pełnią także inną, bardzo wspłczesną, społeczną rolę. Na wystawie w Muzeum Etnograficznym zobaczyć możnaprace powstałe w ramach festiwalu zorganizowanego z okazji otwarcia szpitala Royal London Hospital w marcu 2012 roku. Vital Arts to organizacja, która od 1996 roku działa na rzecz poprawy sytuacji pacjentów i lekarzy poprzez sztukę. Artystka Luise Vormittag zaprosiła do współpracy pacjentów, lekarzy oraz odwiedzających. W wyniku interaktywnego performance’u – mobilnego salonu w przestrzeni szpitala – powstały przedmioty symbolizujące ukryte talenty, sekretne super moce poszczególnych osób. „Pełna mocy gablota” zagościła w szpitalu jako stały element – wystawa i zaproszenie do rozmowy o tym, co boli, o tym, co daje siłę.

Oprócz tego są na wystawie zachwycające prace zainspirowane konwencją teatru cieni. I fundamentalne obiekty z kolekcji muzeum, korzenie i wzorce współczesnej ilustracji: klocki drzeworytnicze eksponowane niczym rzeźby i wzory tkanin zebrane na wsiach przez zespół Romana Reinfussa w latach 60. - eksponowany jakby były progresywną instalacją.

Ilustracja daje siłę. Siłę wyobraźni.

Funkcja „folku”: ilustracja, narracja, społeczeństwo
Międzynarodowe poszukiwania wokół ilustracji
Do 30 grudnia 2012
Muzeum Etnograficzne w Krakowie, ul. Krakowska 46




Wyślij opinię na temat artykułu

Komentarze (0)

Brak komentarzy

Dodaj komentarz

Kontakt

Sekretariat Zarządu

12 630 61 01

Wyślij wiadomość

Dodaj pliki

Wyślij opinię