W Bazylice św. Andrzeja w Olkuszu w niedzielę, 26 sierpnia ostatni już koncert z cyklu Letniego Festiwalu Organowego.

Miłośników i znawców piękna olkuskich organów nie trzeba przekonywać o szczególnej wartości historycznej i kulturowej tego instrumentu.. Zbudowane przez organmistrza Hansa Hummla są znaczącym dziełem w historii polskiego budownictwa organowego. Instrument w Olkuszu to nie tylko jeden z najstarszych takich obiektów w Polsce, ale też największe europejskie renesansowe organy posiadające wciąż, obok większości oryginalnych piszczałek, stare wiatrownice, trakturę oraz znaczną część oryginalnego stołu gry.
Instrument, bez najmniejszej przesady, można zaliczyć w poczet dziedzictwa Polski i Europy.
Letni Festiwal Organowy jest jedną z imprez popularyzujących olkuskie organy. Podczas niedzielnego koncertu wystąpią Teresa Piech (skrzypce) i Marcin Szelest (organy).

Koncert rozpocznie się o godz. 18.00. Wstęp wolny.



Teresa Piech jest absolwentką Akademii Muzycznej w Krakowie, którą ukończyła w klasie prof. Ewy Szubry-Jargoń (1993). W latach 1996-1999 jako stypendystka rządu Królestwa Holandii odbyła specjalistyczne studia w klasie skrzypiec barokowych prowadzonej przez Lucy van Dael w Sweelinck Conservatorium w Amsterdamie. Swoje umiejętności doskonaliła również, uczestnicząc w wielu kursach mistrzowskich w kraju i za granicą (m.in. Dartington International Summer School, Internationale Sommerakademie für Alte Musik Innsbruck) prowadzonych przez Sigiswalda Kuijkena, Micaelę Comberti, Monicę Huggett i Pavlo Beznosiuka. Brała udział w projektach kameralnych i orkiestrowych pod dyrekcją Anthony Rooleya, Paula Goodwina, Bartholda Kuijkena i innych. Kształciła się również w zakresie technik scenicznych oraz Techniki Alexandra.

Koncertuje regularnie w kraju i za granicą, współpracując z wieloma zespołami muzyki dawnej, m.in. z Concerto ‘91, Concerto Polacco i La Beata Olanda. W sezonie 1999/2000 była członkiem European Union Baroque Orchestra. Współpracowała z wieloma wybitnymi muzykami, m.in. Larsem Ulrikiem Mortensenem, Roy'em Goodmanem i Joshuą Rifkinem. Jest współzałożycielką zespołu Harmonia Sacra. Dokonała licznych nagrań płytowych, m.in. z European Union Baroque Orchestra, Concerto Polacco i Kapelą Jasnogórską.Angażuje się w działalność społeczną mającą na celu popularyzowanie wiedzy o muzyce dawnej oraz upowszechnianie jej w autentycznym brzmieniu z zastosowaniem historycznych instrumentów i technik wykonawczych. Jest wiceprezesem Polskiego Towarzystwa Muzyki Dawnej oraz członkiem-założycielem Stowarzyszenia na rzecz Historycznych Organów Hansa Hummla w Olkuszu.

Od 1991 roku prowadzi działalność pedagogiczną (1991-1997 ZSM im. M. Karłowicza w Krakowie, 1997-1999 nauczanie gry na skrzypcach i fortepianie przy Szkole Amerykańskiej w Hadze). Od roku 2001 prowadzi klasę skrzypiec w PSM II st. im W. Żeleńskiego w Krakowie.


Marcin Szelest ukończył studia w Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie organów prof. Mirosławy Semeniuk-Podrazy (dyplom z wyróżnieniem, 1997) oraz - jako stypedysta Fulbrighta - w The Boston Conservatory (USA) w klasie prof. Jamesa Davida Christie (Artist Diploma in Organ Performance, 1999). W roku 1995 zdobył I nagrodę w II Międzynarodowym Konkursie Organowym im. J.P. Sweelincka w Gdańsku. Jego działalność koncertowa w kraju i za granicą obejmuje recitale organowe i występy z zespołem muzyki dawnej Harmonia Sacra (którego jest współzałożycielem i kierownikiem artystycznym), a także z solistami, chórami, orkiestrami i zespołami historycznych instrumentów (m. in.: Boston Symphony Orchestra, Camerata Silesia, Capella Cracoviensis, Ensemble Abendmusik, Orkiestra Barokowa Europy Środkowej, The Bach Ensemble, Wrocławska Orkiestra Barokowa) pod batutą takich dyrygentów, jak: Manfred Cordes, Paul McCreesh, Paul Esswood, Barthold Kuijken, Seiji Ozawa czy Joshua Ryfkin. Jest laureatem nagrody Prezesa Rady Ministrów za pracę habilitacyjną "Przemiany stylistyczne we włoskiej muzyce organowej przełomu XVI i XVII stulecia" (2007). Autor edycji dzieł zebranych S.S. Szarzyńskiego przedłożonej jako rozprawa doktorska w Instytucie Muzykologii na Wydziale Historycznym Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz szeregu artykułów poświęconych dawnej muzyce polskiej. Prezes Polskiego Towarzystwa Muzyki Dawenj i organista kościoła Świętego Krzyża w Krakowie, gdzie gra na odrestaurowanym instrumencie z 1704 roku. Prowadzi klasę organów w Akademii Muzycznej w Krakowie.