" 2014.Tu i teraz" to muzyczna opowieść o historii i teraźniejszości, o świecie "pomiędzy wierszami wieków" - jak pisze Ewa Lipska, której teksty stanowią motto poszczególnych części kompozycji Preisnera.

Jest w tej muzyczno-poetyckiej opowieści niepokój, jest strach, ale też jest nadzieja."Niech zapomną o nas wojny/Niech odejdzie strach" - mówi Lipska w pierwszej części koncertu i to pragnienie, mimo gorzkiego "zdradzasz mnie świecie zdradzasz" z ostatniej części niesie przesłanie, które   "na skraju apokalipsy"  jest warunkiem bycia świata po tu i teraz...

Trzy części dzieła Preisnera to trzy, także pod względem muzycznym, zróżnicowane kompozycje. Pierwsza najbardziej klasyczna, rzec można epicka z nastrojowym nokturnem w części centralnej (wielkie uznanie dla kaliskich filharmoników pod dyrekcją Adama Klocka). Druga zatytułowana  "soul" to improwizacje z mocnym elektronicznym brzmieniem. Świetne partie solowe multiinstrumentalisty Józefa Skrzeka, jednego z najwyżej cenionych brytyjskich muzyków sesyjnych gitarzysty Mitcha Daltona, członka Royal Academy of Music, wszechstronnego kompozytora i wiolonczelisty Philipa Shepparda, także wirtuoza wiolonczeli Adama Klocka i samego kompozytora, który zagrał na syntetyzatorach.

Część trzecia koncertu to najbardziej porywająca, emocjonalna partia kompozycji z poruszającymi partiami wokalnymi w wykonaniu australijskiej śpiewaczki Lissy Gerrard. Jej czysty, mocny contra-alt dodaje niezwykłej głębi muzyce Preisnera.

Wśród znakomitych muzyków, którzy wzięli udział w koncercie pojawili się: harfistka Marta Glenszczyk, perkusista z BBC Concert Orchestra Alasdair Malloy, grający na flecie Jacek Ostaszewski, perkusista Sławomir Berny i pianista Konrad Mastyło. Wystąpił także, nie po raz pierwszy śpiewający w koncercie Preisnera, znakomicie brzmiący chór męski z Krakowa w składzie: Kamil Barczewski, Sławomir Biernat, Stanisław Drużkowski, Józef Dwojak, Marek Opaska i Marek Półtorak.

Wokalno-muzyczne widowisko Preisnera to także nowatorskie techniki wizualne, możliwe do wykorzystania w wyjątkowych przestrzeniach Sali Audytoryjnej ICE. To one pozwoliły Borisowi Kudličce wygenerować zadziwiającą holograficzną scenografię. To dzieki tej technice pojawiła się także na scenie, nieobecna fizycznie z powodu choroby, Lisa Gerrard. Przestrzenne trójwymiarowe figury geometryczne zaskakują, różnicują i oddzielają  poszczególne części koncertu. Dopełnieniem scenografi jest światło, a swoista gra jego natężeniem i barwą udatnie dynamizuje stronę wizualną koncertu.

Zachwyca czystość dźwięku, brzmienia orkiestry i solowych instrumentów osiągnieta dzięki znakomitemu nagłośnieniu sali przez ekipę realizatorską Zbigniewa Preisnera, ale także dzięki wysokim możliwościom technologicznym Sali Audytoryjnej ICE.

Multimedialny koncert Zbigniewa Preisnera zrealizowany został na najwyższym światowym poziomie. Poprzeczka dla kolejnych wykonawców postawiona jest więc bardzo wysoko.

 


"2014.Tu i Teraz" Zbigniewa Preisnera z tekstami Ewy Lipskiej. Premiera podczas inauguracji ICE Kraków Congress Centre -  16.10.2014.

 

jdruzynska