Radio Kraków
  • A
  • A
  • A

Sacrum Profanum – finał! ZDJĘCIA

  • Kultura
  • date_range Piątek, 2013.09.20 13:05 ( Edytowany Poniedziałek, 2021.05.31 09:01 )
W sobotę Frank Zappa, w niedzielę Lutosławski. Tak efektowne było zakończenie 11 edycji festiwalu Sacrum Profanum.


Sobota - Music from The Yellow Shark / Greggery Peccary and Other Persuasions

Frank Zappa to jeden z największych ekscentryków muzyki, bez względu na gatunki. Sam ich zresztą nie uznawał, równie dobrze czuł się w świecie rocka, jazzu czy awangardy. W jego kompozycjach te światy nieustannie się przeplatały i uzupełniały. Mało kto wie, że tworzył również muzykę poważną, i to od początku swej kariery, jednak nie afiszował się z nią specjalnie wiedząc, że szacowni muzycy klasyczni nie zechcą dopuścić do swojego grona rozczochranego buntownika ze złośliwym poczuciem humoru.

Z odsieczą przyszła technologia. Pod koniec życia Zappa nie rozstawał się z Synclavierem, pierwszym dostępnym na rynku syntezatorem cyfrowym, wyposażonym w klawiaturę, klawiaturę komputerową i twardy dysk. Zappa cieszył się, że maszyna pozwala mu na wymyślenie dowolnego zestawu nieistniejących instrumentów i wykonanie najbardziej skomplikowanych partii, niedostępnych żywej orkiestrze. Szybko pojawiła się też myśl, że połączenie nieludzkich możliwości Synclaviera z perfekcją brzmienia tradycyjnych instrumentów obsługiwanych przez wirtuozów – to dopiero byłoby szaleństwo!


Możliwość taka pojawiła się w 1992 roku, gdy zaproszono go na Frankfurt Festival jako jednego z czterech głównych kompozytorów imprezy obok Johna Cage’a, Karlheinza Stockhausena i Alexandra Knaifla. Rozpoczął wtedy współpracę z niemieckim Ensamble Modern, w wyniku której powstała ostatnia płyta Zappy – The Yellow Shark. Ensamble Modern zagrał również na ostatnim koncercie Zappy w czasie monachijskiego festiwalu.

W sobotę 21 września ten koncert został powtórzony: Ensamble Modern zagrał projekt muzyczny zatytułowany „Greggery Peccary and Other Persuasions” z muzyką, której Zappa nie zdążył już wykonać na żywo...
Koncert odbył się w hali ocynowni huty Arcelor Mittal Poland.


Niedziela – Polish Icons 2. Lutosławski

Ten koncert był kontynuacją zeszłorocznego projektu Polish Icons, który był jednym z najbardziej oklaskiwanych wydarzeń 10 edycji Sacrum Profanum. W tym roku na scenie w hali ocynowni ArcelorMittal Poland z utworami mistrza zmierzyli się artyści związani m.in. z kultowymi wytwórniami płytowymi Ninja Tune i WARP: Clark, Oneohtrix Point Never, Mira Calix, Emika i Skalpel.

W czasie koncertu można było usłyszeć kompozycje Lutosławskiego, ikony współczesnej muzyki polskiej, zagrane klasycznie przez orkiestrę AUKSO Marka Mosia, oraz w zaskakujących aranżacjach przygotowanych przez artystów sceny elektronicznej i klubowej. Program został oparty na dwóch utworach: Muzyka żałobna (1954-58) oraz Preludia i fuga (1970-72).


(W.M./mat. prasowe)

A oto galeria zdjęć z poprzednich wydarzeń 11 edycji festiwalu Sacrum Profanum:



Sacrum Profanum

Wyślij opinię na temat artykułu

Komentarze (0)

Brak komentarzy

Dodaj komentarz

Kontakt

Sekretariat Zarządu

12 630 61 01

Wyślij wiadomość

Dodaj pliki

Wyślij opinię