Do 21 czerwca w Krakowie trwa 5. edycja Grolsch ArtBoom Festivalu. W tym roku, w roli głównej wystąpi Podgórze – jedna z najpiękniejszych krakowskich dzielnic, przeżywająca obecnie renesans. Pod hasłem przewodnim Wielki Kraków swoje prace zaprezentują m.in.: Katarzyna Krakowiak, Bogna Burska, Łukasz Skąpski, Krzysztof Żwirblis, Janek Simon z Jakubem de Barbaro oraz zaproszeni do Krakowa: Boris Oicherman, Julia Vogl, czy Vova Vorotniov. Zaplanowano także dwudniową debatę Dobra przemoc. O festiwalach sztuki w przestrzeni publicznej moderowaną przez Bognę Świątkowską.
- Setna rocznica połączenia Krakowa z Podgórzem stanowi doskonałą okazję, żeby przyjrzeć się tej dzielnicy i zadać pytanie, co pozostało w Podgórzu typowego i czy można mówić o tak wyrazistej tożsamości tej dzielnicy, jak ma to miejsce w przypadku Kazimierza, Woli Justowskiej czy Nowej Huty – mówi Izabela Helbin, dyrektor Krakowskiego Biura Festiwalowego. - Podgórze, co bardzo widoczne, jest jedną z prężniej rozwijających się dzielnic Krakowa, ale – co szczególnie cenne - nie zatraca przy tym swojego wyjątkowego charakteru. Dzielnica ta, mimo swojej wyraźniejszej obecności na przestrzeni kulturalnej miasta, wciąż pozostaje jednak dzikim terenem atrakcyjnym bardziej dla mieszkańców niż turystów.
Wielki Kraków - hasło przewodnie tegorocznej edycji festiwalu - nawiązuje do pierwszego w dziejach polskiej urbanistyki planu zagospodarowania przestrzennego nowych dzielnic miasta przyłączonych do Krakowa w latach 1910–1915, a także do wielkiego konkursu, którego głównym celem było przedstawienie koncepcji zagospodarowania nowych obszarów miasta.
– Koncentrujemy się na Podgórzu, niegdyś odrębnym mieście, obecnie dzielnicy Krakowa, jako temacie i zarazem miejscu realizacji – podkreśla Małgorzata Gołębiewska, dyrektor programowa Festiwalu. - Przeniesienie działań realizowanych w ramach Grolsch ArtBoom Festivalu na ten teren jest również okazją, aby zapytać o mechanizmy i logikę rozwoju dzielnic okalających krakowską starówkę i Kazimierz. Pozwala zadać pytania o sposób, w jaki centrum miasta dokonuje ekspansji na swoje peryferie. Według jakich strategii chce je oswajać i włączać w rytm, którym żyje? Te procesy mają miejsce na wielu poziomach, ale w kontekście festiwalu interesujący jest przede wszystkim kontekst sztuk wizualnych i działań poprzez kulturę. Przenosząc działania festiwalu na Podgórze będzie można niejako „na bieżąco” obserwować, jak dotychczasowy rozwój kulturalny tej dzielnicy wiąże się z procesami gentryfikacyjnymi.