Radio Kraków
  • A
  • A
  • A

Otwarcie nowej Cricoteki coraz bliżej. ZDJĘCIA

  • Kultura
  • date_range Poniedziałek, 2014.07.28 16:42 ( Edytowany Poniedziałek, 2021.05.31 00:28 )
Na 45 dni przed otwarciem nowej siedziby Cricoteki przy Nadwislańskiej 4 w Kole Kultury trochę prowokacyjnie rozmawialiśmy o żywotności dziedzictwa Tadeusza Kantora. Czy teatr "śmierci, pamięci, obecności" promieniuje do dziś, czy jest tylko stroną na kartach historii teatru?

Cricoteka, fot. A. Oprządek

Otwarcie Cricoteki już za 45 dni (fot. PP)

Czy do nowego krakowskiego muzeum będziemy pielgrzymować jak do paryskiego Muzeum Picassa, czy literackiego muzeum Orhana Pamuka w Stambule?
Jedną z odpowiedzi na te pytania będzie być może projekt, przygotowywany przez Radio Kraków na inaugurację Cricoteki.
"Lord Kantor" to autorskie słuchowisko Mateusza Pakuły, inspirowane twórczością - a szczególnie "Pismami" - Tadeusza Kantora, poruszające kwestie dla Kantora najistotniejsze - pamięci i wspominania, utraty dzieciństwa i ciągłego w nim przebywania, dotkliwej obecności śmierci. Tematy te wprzęgnięte zostają w opowieść z gatunku science-fiction - estetycznie zupełnie Kantorowi obcą. Wystąpią w nim Jan Peszek, Wiktor Loga-Skarczewski, Zuzanna Skolias. Premiera - 12 września podczas inaguracji nowego muzeum.

12 września 2014 roku w krakowskim Podgórzu otwarta zostanie nowa siedziba Cricoteki. Przy ulicy Nadwiślańskiej 4 stoi już wyjątkowa bryła budynku, który jest rodzajem architektonicznego hołdu złożonego artyście. Architektura nowej siedziby ożywi postindustrialną przestrzeń Starego Podgórza, które wraz z położonym po przeciwnej stronie Wisły Kazimierzem oraz przyległymi terenami Zabłocia przyczyni się do rozwoju tej części Krakowa i jego otwarcia na Wisłę. Połączenie nowoczesnej architektury ze starymi budynkami elektrowni jest także punktem wyjścia dla programu Cricoteki.
– Teraz widzimy, że budynek Cricoteki wygląda fantastycznie nie tylko z zewnątrz, ale także w środku. Wyobrażenia, które przedstawili nam architekci na etapie projektu, doskonale odnalazły się i sprawdziły w rzeczywistości – mówił marszałek Marek Sowa 100 dni przed otwarciem . Budynek osadzono na 189 palach CFA długości 11 metrów każdy. Wylano 4 000 m3 betonu, zużyto 490 ton stali konstrukcyjnej i 350 ton stali zbrojeniowej. Powstał budynek, który pomieści m.in. Muzeum Tadeusza Kantora ze stałą ekspozycją prezentującą twórczość artysty, nowoczesne sale wystawiennicze, centrum teatralno-konferencyjne, ośrodek dokumentacji historii teatru i sztuki wizualnej oraz bibliotekę. – Dziedzictwo kulturowe Tadeusza Kantowa zyska teraz zupełnie nową, należytą mu oprawę – dodał marszałek Marek Sowa. – Nowa Cricoteka z pewnością spełni swoje funkcje: stanie się ważnym centrum życia kulturalnego Krakowa, miejscem edukacji i promocji sztuki.
W nowej siedzibie zaplanowano dwie przestrzenie wystawiennicze usytuowane w spektakularnie zaprojektowanym przęśle budynku, "wiszącym" nad dawną Elektrownią Podgórską. Tym samym wyróżnione zostaną dwa główne nurty działań nowej Cricoteki: pierwszy - związany z prezentacją twórczości Tadeusza Kantora oraz drugi - ukazujący jej wpływ na współczesną sztukę i teatr. Spełniony zostanie postulat samego artysty zakładający stworzenie miejsca na żywe wydarzenie artystyczne.
Założona w 1980 roku przez Tadeusza Kantora instytucja, pełniąca równolegle funkcje muzeum, archiwum, galerii i ośrodka badań, posiada unikatowe zbiory związane z osobą artysty. Dysponując tym niepowtarzalnym zbiorem eksponatów oraz zapleczem merytorycznym, w kraju i za granicą Cricoteka organizuje wystawy, sympozja, spektakle, warsztaty, spotkania, wydaje wydawnictwa dedykowane sztuce Tadeusza Kantora. W każdym z elementów realizowanego programu staramy się znaleźć nawiązanie do historii i tradycji istniejącej ponad 30 lat Cricoteki. Ta wszechstronna działalność pokazuje jak wielki wpływ wywiera i jakie zainteresowanie budzi sama postać artysty i jego dokonania. Inspirując się postawą artystyczną Tadeusza Kantora tworzona jest nowa koncepcja programowa Cricoteki na kolejne lata. Wzory czerpane są z doświadczeń podobnych – dedykowanych jednemu artyście – instytucji, ale także z przedsięwzięć prezentujących dorobek Tadeusza Kantora w rozmaitych formach i kontekstach. Punktem odniesienia dla naszych działań pozostają zrealizowane kolejno w 2005 i 2007 roku wystawy Teatr Niemożliwy i Teatr bez teatru . Umieściły one artystę pośród najwybitniejszych reformatorów sztuki i teatru XX wieku, a także zderzyły jego sztukę z działaniami współczesnych artystów. Inne spojrzenie na spuściznę Tadeusza Kantora zaprezentowane zostało podczas konferencji poświęconej marionetkom w Institut International de la Marionette w Charleville-Mézières w 2011 roku. Podkreślała ona rolę Kantora jako artysty kontynuującego poszukiwania Gordona Edwarda Craiga i ich wpływ na współczesny teatr, rozszerzając pola potencjalnych możliwości kreowania multidyscyplinarnego programu Cricoteki.

Projekt „Budowa Muzeum Tadeusza Kantora oraz siedziby Ośrodka Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora - CRICOTEKA” współfinansowany jest przez Unię Europejską w ramach Małopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 oraz budżetu Województwa Małopolskiego.

jn/inf. prasowe

Wyślij opinię na temat artykułu

Komentarze (0)

Brak komentarzy

Dodaj komentarz

Kontakt

Sekretariat Zarządu

12 630 61 01

Wyślij wiadomość

Dodaj pliki

Wyślij opinię