Montaż atrakcji – to, przypomnijmy, termin z estetycznej teorii Siergieja Eisensteina, wywiedziony z jego praktyki teatralnej. Eisenstein opracował swoją rewolucyjną teorię montażu w 1922 roku, a zastosował ją w praktyce m.in. w w Pancerniku Potiomkinie z 1925.
Podstawowym punktem odniesienia dla „Montażu atrakcji” w krakowskim Muzeum staną się działania współczesnych artystów sztuk wizualnych sięgających po medium filmowe. W ramach serii wykładów oraz projekcji filmowych zaproszeni badacze oraz artyści będą analizować, mający ugruntowaną tradycję, ale przybierający różne kształty i stopnie nasilenia, trend mariażu sztuk wizualnych z produkcją filmową.


Jak będziemy mogli prześledzić w ramach wykładów i spotkań z artystami , zachodzi on na wielu poziomach – od współpracy filmowców i artystów wizualnych nad scenariuszem („The Capsule” - Athina Rachel Tsangari, Aleksandra Waliszewska ), korzystania przez artystę z filmowych narzędzi produkcyjnych i dystrybucyjnych („Z daleka widok jest piękny”- Anka i Wilhelm Sasnal ), powtórzenia przez artystów gestu filmowca-dokumentalisty („Muzykanci” - Agata Biskup, Przemek Czepurko ), użycie narzędzi filmowych do analizowania „problemów” ze sztukami wizualnymi i modelami działania instytucji sztuki („Fire Followers” - Karolina Breguła ).
Serie wykładów urozmaicą naukowcy zaproszeni do projektu Kobiety w kinie i sztuce środkowej i wschodniej Europy 1960-2010 – PATTERN LECTURESMałgorzaty Radkiewicz z Instytutu Sztuk Audiowizualnych UJ – filmoznawcy, kulturoznawcy i badacze, którzy spróbują odnieść się do fenomenu stykania się sztuk wizualnych z kinem , co w dłuższej perspektywie mogłoby zapoczątkować czynną wymianę badawczą między Muzeum a Instytutem Sztuk Audiowizualnych UJ.


Spotkania odbywać się będę w sali samurajów MNK w kolejne czwartki aż do połowy czerwca. Początek o 16.00.
4 marca Marta Kosińska wygłosi wykład pt. Montaż struktury. Kino jako procedura badawcza."