Marka Radia Kraków za marzec dla Zamku Królewskiego na Wawelu, a kwietniowa dla Muzeum Etnograficznego w Krakowie. Nagrodziliśmy dwie oryginalne inicjatywy, które wykraczają poza muzealne schematy i otwierają się na nową, także internetową publiczność. Wawel, od początku kwarantanny, udostępnia wybrane elementy kolekcji w cyklu filmowym #przedziurkeodklucza. - Muzealnicy pozwalają nam zajrzeć do zamku nawet podczas pandemii - podkreślali jurorzy.

„Przez dziurkę od klucza” to cykl krótkich filmów, udostępnianych na profilu FB Zamku Królewskiego. - Powstał specjalnie dla Was, na czas zamknięcia naszych ekspozycji. Będziemy w krótkich filmikach pokazywać co dzieje się w muzeum, jakie prace trwają w wawelskich ogrodach, o zbiorach opowiedzą nasi kustosze. Razem z nami przejdziecie przez zamknięte komnaty zamku. W ten sposób Wawel pozostaje dla Was otwarty" - mówiła inicjatorka cyklu Magdalena Młodawska.

Swoją wiedzą dzielą się m.in Kazimierz Kuczman, opowiadający o zamkowych komnatach, stropach i portalach, Dariusz Nowacki, ujawniający nowe skarby w wawelskiej kolekcji, a także Andrzej Betlej, dyrektor Zamku Królewskiego na Wawelu. Można posłuchać specjalistów pracujących w działach tkanin czy złotnictwa lub udać się na wirtualny spacer po zamkowych ogrodach.

Na facebukowym profilu instytucji można znaleźc także film zat. "Wawel. Prosta rzecz". To rodzaj wirtualnej wystawy, która poświęcona jest zagadnieniom dizajnu w drugiej połowie lat 60. XX wieku.  - Ten temat rzadko kojarzony jest z Wawelem, a niesłusznie - podkreśla Andrzej Betlej.

jn