- A
- A
- A
Marka Radia Kraków dla MCK. ZDJĘCIA
Wystawa pt. "Praca kobiety nigdy się nie kończy" nagrodzona Marką Radia Kraków dla najciekawszego wydarzenia kulturalnego kwietnia.Praca kobiet. Wystawa
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
crop_free
1
/ 10
Na wystawie pt. oglądać można 126 grafik od XVI do XIX wieku , które zostaną zestawione z dziełami z XX i XXI wieku. Wśród wybranych grafik znajdą się dzieła m.in.: Albrechta Dürera , Rembrandta van Rijn, Petera Paula Rubensa , Williama Hogartha , liczne prace twórców szkoły włoskiej, francuskiej i niderlandzkiej oraz stosunkowo rzadkie prace kobiet-rytowniczek. W Galerii Międzynarodowego Centrum Kultury kolejna, dziewiąta już prezentacja przygotowywana we współpracy z Biblioteką Naukową PAU i PAN w Krakowie.
Tytuł wystawy nawiązuje do angielskiego przysłowia , rozpowszechnionego zwłaszcza w Ameryce. Myślą przewodnią jest natomiast przedstawienie szeroko potraktowanych prac, czynności domowych i zajęć kobiet, zarówno w ujęciu realistycznym, jak i symboliczno-alegorycznym. Warto prześledzić temat oczami dawnych i obecnych mistrzów – bowiem,
jak pisze profesor Inga Iwasiów w katalogu wystawy: „Praca kobiet bywa tak niewidoczna, nienazwana, drugoplanowa”.
Współczesne dzieła, które prezentowane są na wystawie: instalacje Małgorzaty Łojko ( Symbiozy ), prace Tomasza Rogalińskiego ( Hodowla ) i Erwiny Ziomkowskiej (buty i torebka), dwa gobeliny Anny Jesinowicz-Nguyen ( Ja i Nieja ), a także rzeźba Aliny Szapocznikow ( Koński ogon/ Głowa Meksykanki , drewno) zestawiona z pracą Xawerego Dunikowskiego Kobieta brzemienna II (gips).
Podstawą scenariusza jest zestaw prac graficznych, które podzielone zostały na : „Matka”, „Towarzyszka i sługa”, „Przedmiot”, „Muza”, „Wojowniczka”, „Wzór dobry, wzór zły” oraz „Szafarka dobra i zła”. Prace współczesne ten ciąg dopełniają, a jednocześnie stawiają przed widzem pytanie, w jaki sposób i w jakich kontekstach
te kobiece archetypy pojawiają się współcześnie. Niektóre instalacje wybrano ze względu na ich „pracowitą”, „niekończącą się” strukturę. Zamiast klasyki zimnych marmurów i brązu pojawiają się „materiały miękkie”: futro, szkło, szpilki, papierowe blaszki, wełna, cierpliwie modelowane drewno i glina.
Koncepcja wystawy : dr Karolina Grodziska
Scenariusz : Magdalena Adamska, dr Karolina Grodziska
Wybór prac współczesnych : dr Anna Olszewska
Kuratorka wystawy : Magdalena Adamska
Koordynator wystawy : Regina Pytlik
Aranżacja wystawy : Maria Paszkowska
Organizator wystawy : Międzynarodowe Centrum Kultury
Partner wystawy: Biblioteka Naukowa PAU i PAN w Krakowie
Podpisy do zdjęć:
Erwina Ziomkowska, Bez tytułu (buty) (Galeria Zderzak, Kraków)
Cort Cornelis wg Giulio Romano, Trzy parki (ze zbiorów Gabinetu Rycin Biblioteki Naukowej PAU i PAN w Krakowie
Rembrandt van Rijn, Stara żebraczka z tykwą (ze zbiorów Gabinetu Rycin Biblioteki Naukowej PAU i PAN w Krakowie)
Albrecht Dürer, Niedobrana para (ze zbiorów Gabinetu Rycin Biblioteki Naukowej PAU i PAN w Krakowie)
Rembrandt van Rijn, Kobieta siedząca na wzniesieniu (ze zbiorów Gabinetu Rycin Biblioteki Naukowej PAU i PAN w Krakowie)
Louis Surugue wg J.F. de Troy, Ozdoba duszy i ciała (ze zbiorów Gabinetu Rycin Biblioteki Naukowej PAU i PAN w Krakowie)
Anna Jesinowicz-Nguyen, Nieja , (własność artystki), fot. Anna Jesinowicz-Nguyen
Geertruydt Roghman, Prace kobiece. Szyjąca kobieta (ze zbiorów Gabinetu Rycin Biblioteki Naukowej PAU i PAN w Krakowie
Erwina Ziomkowska, Bez tytułu (torebka) (Galeria Zderzak, Kraków)
(reprodukcje dzięki uprzejmości MCK)
Tytuł wystawy nawiązuje do angielskiego przysłowia , rozpowszechnionego zwłaszcza w Ameryce. Myślą przewodnią jest natomiast przedstawienie szeroko potraktowanych prac, czynności domowych i zajęć kobiet, zarówno w ujęciu realistycznym, jak i symboliczno-alegorycznym. Warto prześledzić temat oczami dawnych i obecnych mistrzów – bowiem,
jak pisze profesor Inga Iwasiów w katalogu wystawy: „Praca kobiet bywa tak niewidoczna, nienazwana, drugoplanowa”.
Współczesne dzieła, które prezentowane są na wystawie: instalacje Małgorzaty Łojko ( Symbiozy ), prace Tomasza Rogalińskiego ( Hodowla ) i Erwiny Ziomkowskiej (buty i torebka), dwa gobeliny Anny Jesinowicz-Nguyen ( Ja i Nieja ), a także rzeźba Aliny Szapocznikow ( Koński ogon/ Głowa Meksykanki , drewno) zestawiona z pracą Xawerego Dunikowskiego Kobieta brzemienna II (gips).
Podstawą scenariusza jest zestaw prac graficznych, które podzielone zostały na : „Matka”, „Towarzyszka i sługa”, „Przedmiot”, „Muza”, „Wojowniczka”, „Wzór dobry, wzór zły” oraz „Szafarka dobra i zła”. Prace współczesne ten ciąg dopełniają, a jednocześnie stawiają przed widzem pytanie, w jaki sposób i w jakich kontekstach
te kobiece archetypy pojawiają się współcześnie. Niektóre instalacje wybrano ze względu na ich „pracowitą”, „niekończącą się” strukturę. Zamiast klasyki zimnych marmurów i brązu pojawiają się „materiały miękkie”: futro, szkło, szpilki, papierowe blaszki, wełna, cierpliwie modelowane drewno i glina.
Koncepcja wystawy : dr Karolina Grodziska
Scenariusz : Magdalena Adamska, dr Karolina Grodziska
Wybór prac współczesnych : dr Anna Olszewska
Kuratorka wystawy : Magdalena Adamska
Koordynator wystawy : Regina Pytlik
Aranżacja wystawy : Maria Paszkowska
Organizator wystawy : Międzynarodowe Centrum Kultury
Partner wystawy: Biblioteka Naukowa PAU i PAN w Krakowie
Podpisy do zdjęć:
Erwina Ziomkowska, Bez tytułu (buty) (Galeria Zderzak, Kraków)
Cort Cornelis wg Giulio Romano, Trzy parki (ze zbiorów Gabinetu Rycin Biblioteki Naukowej PAU i PAN w Krakowie
Rembrandt van Rijn, Stara żebraczka z tykwą (ze zbiorów Gabinetu Rycin Biblioteki Naukowej PAU i PAN w Krakowie)
Albrecht Dürer, Niedobrana para (ze zbiorów Gabinetu Rycin Biblioteki Naukowej PAU i PAN w Krakowie)
Rembrandt van Rijn, Kobieta siedząca na wzniesieniu (ze zbiorów Gabinetu Rycin Biblioteki Naukowej PAU i PAN w Krakowie)
Louis Surugue wg J.F. de Troy, Ozdoba duszy i ciała (ze zbiorów Gabinetu Rycin Biblioteki Naukowej PAU i PAN w Krakowie)
Anna Jesinowicz-Nguyen, Nieja , (własność artystki), fot. Anna Jesinowicz-Nguyen
Geertruydt Roghman, Prace kobiece. Szyjąca kobieta (ze zbiorów Gabinetu Rycin Biblioteki Naukowej PAU i PAN w Krakowie
Erwina Ziomkowska, Bez tytułu (torebka) (Galeria Zderzak, Kraków)
(reprodukcje dzięki uprzejmości MCK)
Komentarze (0)
Brak komentarzy
Najnowsze
-
12:04
Dworzec kolejowy i biblioteka w jednym? W Skawinie to się udało
-
11:49
Po kilku latach wraca pomysł wybudowania tzw. zachodniej obwodnicy Tarnowa
-
11:32
Nowa ekspozycja w Krakowie, cenne lotnicze pamiątki w Izbie Pamięci Aeroklubu Krakowskiego
-
11:18
Strzelnica sportowa w Limanowej znów pod lupą prokuratury
-
11:15
Będzie śmieciowa rewolucja w Tarnowie? Odpady mają być odbierane rzadziej
-
10:00
Ilu uczniów w Krakowie chodzi na lekcje religii? Coraz mniej. Spadek o 30 punktów procentowych w ciągu 5 lat
-
09:43
Prace drogowe na trasie olkuskiej ponownie przesunięte
-
09:33
Adrianna Kąkol: Mam nadzieję, że stworzymy fajny team na następne sezony
-
09:24
Poszukiwania białego wodoru
-
09:09
Reprezentacja Polski w losowaniu eliminacji MŚ w drugim koszyku
Skontaktuj się z Radiem Kraków - czekamy na opinie naszych Słuchaczy
Pod każdym materiałem na naszej stronie dostępny jest przycisk, dzięki któremu możecie Państwo wysyłać maile z opiniami. Wszystkie będą skrupulatnie czytane i nie pozostaną bez reakcji.
Opinie można wysyłać też bezpośrednio na adres [email protected]
Zapraszamy również do kontaktu z nami poprzez SMS - 4080, telefonicznie (12 200 33 33 – antena,12 630 60 00 – recepcja), a także na nasz profil na Facebooku oraz Twitterze