- A
- A
- A
Magdalena Abakanowicz w Galerii Starmach
Na wystawie zobaczyć słynne abakany - prace, które zrewolucjonizowały język rzeźby w latach 60. XX wiekuNazwisko Magdaleny Abakanowicz zna każdy miłośnik sztuki. Jedna z tych, wciąż niewielu polskich artystek, którym udało się zrobić międzynardową karierę. Na dodatek w czasach realnego funkcjonowania żelaznej kurtyzny.
Sztuka Abakanowicz kojarzy się przede wszystkim z rytmicznie powtarzanymi postaciami ludzkimi, nazywanymi przez artystkę najczęściej - tłumami, figurami lub plecami. Ale prawdziwy początek jej kariery, m.in Grand Prix na Biennale w Sao Paulo w Brazylii to abakany.
W latach 60. Magdalena Abakanowicz intensywnie pracowała nad rozwojem tkaniny artystycznej. Szybko zerwała z klasycznym kanonem gobelinu. Stopniowo uniezależniała swoje tkaniny od ściany i nadawała im coraz bardziej indywidualny charakter. W połowie lat 60. ostatecznie skrystalizowała swoje poszukiwania.
Abakany czyli tkane, sizalowe rzeźby posiadają wieloznaczne kształty, intrygującą fakturę oraz oryginalne wykończenie. Abakanowicz przełamała w nich wszystkie schematy myślenia o tkaninie i ukazała swój rzeźbiarski punkt widzenia.
Abakany zazwyczaj powstawały w trzech podstawowych kształtach: owalnym, prostokątnym i w formie ubrań. Stały one w opozycji do tradycji tkackiej. Tkanina zyskała miano pełnoprawnej dyscypliny sztuki, a nie rzemiosła jak do tej pory.
Artystka pisała: Abakany drażniły ludzi. Były nie w porę. W tkactwie: gobelin francuski, w sztuce: pop-art i sztuka konceptualna, a tu magiczne, skomplikowane, ogromne… Obcy język. (…) Nie chciałam tłumaczyć Abakanów. Miały mówić za siebie. Nie mogłam werbalizować ich tajemnic. To było znów wbrew modzie. A jednak Abakany spowodowały rewolucję w tkactwie, stały się szkołą, kierunkiem na całym świecie.
Wystawa w Galerii Starmach prezentuje bardzo różnorodne pod względem formalnym Abakany oraz dwie nieco wcześniejsze tkaniny naścienne, pochodzące z lat 60. Mocną stroną wystawy jest ciekawa aranżacja przestrzenna.
Wystawie towarzyszy obszerny katalog, który zawiera tekst Julity Delugi oraz wywiad z asystentką Magdaleny Abakanowicz – Stefanią Zgudką, ilustrowany fotografiami z archiwum artystki. Katalog obejmuje reprodukcję wszystkich pokazanych na wystawie Abakany oraz tkanin a także zdjęcia z ekspozycji w Galerii Starmach
Kurator wystawy: Julita Deluga
Wystawa czynna do 26 lutego 2016
jn/materiały prasowe
Komentarze (0)
Najnowsze
-
08:57
Śniegu mało, ale stoki narciarskie na Podhalu są otwarte
-
08:15
Norbert Kaczmarczyk: Zarzuty wobec Funduszu Sprawiedliwości to odpowiedź na fiasko komisji ds. Pegasusa
-
07:55
Medal celem tenisistek stołowych Bronowianki
-
07:50
Od środy pasażerowie skorzystają z nowego dworca autobusowego w Miechowie
-
07:29
Na Powiślu Dąbrowskim powstanie w końcu schronisko dla zwierząt? Jest pierwszy kroczek
-
07:07
Tatry popularne jak nigdy! Padł frekwencyjny rekord
-
06:49
Zamiast więzienia, zakład psychiatryczny dla dzieciobójczyni z Zagórzan?
-
06:31
Środa z przejaśnieniami. Na północy kraju chłodniej niż na południu
-
06:18
Pierwsze w 2025 roku Marki Radia Kraków dla Muzeum Manggha oraz Muzeum Narodowego w Krakowie
-
22:30
„Motus” czyli zmysłowa, dźwiękowa podroż po Krakowie
Skontaktuj się z Radiem Kraków - czekamy na opinie naszych Słuchaczy
Pod każdym materiałem na naszej stronie dostępny jest przycisk, dzięki któremu możecie Państwo wysyłać maile z opiniami. Wszystkie będą skrupulatnie czytane i nie pozostaną bez reakcji.
Opinie można wysyłać też bezpośrednio na adres [email protected]
Zapraszamy również do kontaktu z nami poprzez SMS - 4080, telefonicznie (12 200 33 33 – antena,12 630 60 00 – recepcja), a także na nasz profil na Facebooku oraz Twitterze