Kilku malarzy w jednym
Edward Dwurnik to artysta rozwojowy i kapryśny. Bywa realistą albo abstrakcjonistą. Jego obrazy realistyczne można podzielić na dwie grupy: te bez ludzi i te z ludźmi. W pierwszych geometryzuje i podkreśla konturami miasta, w drugich wyśmiewa przesądy, angażuje się w politykę i nadużywa odniesień seksualnych. Obrazy z ludźmi rozgrywają się często na tle pejzaży miejskich. Jedne i drugie są wyważone kompozycyjnie i wszystkie łączy charakterystyczny dla Dwurnika rysunkowo-malarski styl. Od razu wiadomo, kto je namalował.
Edward Dwurnik: Anna Szałapak
Edward Dwurnik: Jerzy Stuhr
Edward Dwurnik: Jerzy Trela
Eksperyment z upodobnianiem się do bardzo sławnego malarza, twórcy przewrotu estetycznego w sztuce, jest w przypadku artysty klasy Dwurnika czymś zaskakującym. I dlatego należy doszukiwać się w tym przedsięwzięciu specjalnych znaczeń i ukrytych potrzeb. Być może wcześniejsza twórczość nie dała mu poczucia pełnego odkrycia własnych możliwości czy talentów? Być może wcześniejszy styl i zakresy tematyczne zbyt hamowały potrzebę jego malarskiej wolności? Być może przyszedł moment sprawdzenia ukrytej tożsamości malarskiej, wyciągnięcia na wierzch tajemniczego zwierzęcia malarskiego? Eksperyment oparty na tak daleko posuniętym naśladownictwie ma w sobie coś z zadania logicznego.
„Jeżeli będę się starał być jak tamten malarz, to – ponieważ nim nie jestem – uda mi się to tylko częściowo. Podobieństwa będą zdeformowane przez moje nieposkromione inwencje. Patrząc na skończony obraz, mogę odjąć od niego to, co jest tamtym malarzem, i wtedy to, co zostanie, będzie mną.”
Taka namalowana operacja logiczna jest dla malarza stosunkowo łatwa do przeprowadzenia i historia sztuki odnotowuje wiele podobnych eksperymentów w wykonaniu młodych, utalentowanych i odkrywających siebie artystów. Jest ona natomiast czymś niezwykłym u malarza wytrawnego, o ogromnym i uznanym dorobku. Podjęcie się czegoś takiego świadczy o sporej nonszalancji wobec własnej pozycji i kariery, które są znacznie mniej ważne niż prywatna, tajemnicza potrzeba.
Anna Maria Potocka
Wystawa "Krakowianie"Edwarda Dwurnika w galerii Artemis w Krakowie czynna do 20 kwietnia 2013r.