Radio Kraków
  • A
  • A
  • A

Cztery razy MOCAK ZDJĘCIA

  • Kultura
  • date_range Środa, 2012.10.17 16:21 ( Edytowany Poniedziałek, 2021.05.31 08:50 )
Aż cztery nowe wystawy otwiera Muzeum Sztuki Współczesnej MOCAK.

Ben Vautier pływa w porcie w Nicei, 26 lipca 1963, Nicea, podczas Fluxus Festival dArt Total (et du Comportement); fot. Philippe Franois

Posłuchaj Delfina Piekarska z Muzeum Mocak
Nowe w MOCAK-u
Muzeum Sztuki Współczesnej MOCAK zaprasza na cztery wernisaże. Tym razem - nie tylko sztuka współczesna, ale także nawiązanie do klasyki XX wieku.

Największa z wystaw to "Kolaż z łasiczką" - pierwsza w Polsce tak duża monograficzna prezentacja prac jednego z najwybitniejszych czeskich artyst ó w Jiří Kol á řa.

Tworzył między innymi surrealistyczne kolaże, często wykonywane nowatorskimi technikami. Jego prace plastyczne odzwierciedlają w swojej złożonej strukturze różnorodność zainteresowań artysty. Obok twórczości wizualnej Kolár zajmował się również literaturą, zarówno poezją, jak i prozą.

Z kolei "Uwolnieni szaleńcy… Europejskie festiwale Fluxusu w latach 1962 1977" - to prezentacja przygotowana z okazji 50. rocznicy powstania międzynarodowej sieci artyst ó w Fluxus. Będzie można na niej "powtórzyć" akcje Fluxusu, m.in. wziąć udział w tworzeniu absurdalnych instalacji lub dokonać nietypowych pomiarów ciała.

W 1962 roku w Muzeum Wiesbaden grupa młodych artystów zorganizowała festiwal Fluxus – Internationale Festspiele neuester Musik łączący muzykę z performance’em. Na plakacie reklamującym wydarzenie pojawił się komentarz: „THE LUNATICS ARE ON THE LOOSE... / UWOLNIENI SZALEŃCY…”. Podczas jednego z performance’ów inicjatorzy ruchu ogolili sobie głowy, po czym wznosząc głośne okrzyki rozebrali fortepian na części. Publiczność nie kryła oburzenia, a świat po raz pierwszy usłyszał wówczas o Fluxusie. Celem wystawy jest podsumowanie działań Fluxusu podczas europejskich festiwali organizowanych w latach 60. i 70. Na wystawie zostaną pokazane m.in.: fotografie, wywiady z artystami, wizualizacje, prezentacje dokumentujące lokalne wydarzenia artystyczne czy instalacje do własnoręcznego zrobienia (Do-it-yourself Fluxus installations).

Z dwu wystaw składa się projekt zat. "Odciski pamięci", dotyczący różnych aspektów ludzkiej pamięci. Amerykańska artystka Anita Glesta przywołuje tragedię zbombardowanej w 1937 roku Guereniki, a fotograf Wojciech Wilczyk z Krakowa prezentuje postindustrialne przestrzenie na terenie Śląska.

Zbombardowanie Guerniki podczas wojny domowej w 1937 roku przeszło do historii za sprawą obrazu Pabla Picassa. Anita Glesta, amerykańska artystka przywołuje te zdarzenia w swojej instalacji multimedialnej. Jej trzon tworzą przeprowadzone pięć lat temu wywiady z mieszkańcami Guerniki, którzy przeżyli bombardowanie miasta. Ich wspomnienia będzie można usłyszeć, siadając na jednej z ławek umieszczonych w podcieniach MOCAK-u, jak i obejrzeć na projekcji w Galerii Beta.

Na indywidualnej wystawie Wojciecha Wilczyka Przestrzenie postindustrialne zostanie zaprezentowanych kilkanaście fotografii pochodzących z cyklu Postindustrial. Prace powstały w latach 2003–2006 i przedstawiają obiekty poprzemysłowe, w większości znajdujące się na terenie Polski, między innymi w Jaworznie-Szczakowej, Katowicach-Szopienicach, Krakowie. W dużej mierze są to opuszczone lub niedziałające już zakłady produkcyjne, które ulegają powolnemu rozpadowi, często nie bez udziału mieszkańców pobliskich terenów.



Otwarciu wystawy Fluxusu towarzyszyć będą dwa performansy. Pierwszy to Continuum XXXIV Jarosława Kozłowskiego, kt ó ry rozpocznie się o godz. 18.45. Drugi performans NANO-FLUX wykonają, z udziałem publiczności, Ben Patterson i Eric Andersen. Rozpocznie sie on koło godziny 19.

Podczas wernisażu o godzinie 18.30 odbędzie się r
ó wnież pokaz filmu Anny Baumgart Zdobywcy słońca.

W Bibliotece MOCAK-u otwarta zostanie r
ó wnież wystawa Letnicy grupy Banda z Wydziału Grafiki ASP w Krakowie.

Podpisy do zdjęć:
1.Anita Glesta, Guernika / Guernica, rzeźbiarska instalacja dźwiękowa na Chase Manhattan Plaza, Nowy Jork 2007
2. Ben Vautier pływa w porcie w Nicei, 26 lipca 1963, Nicea, podczas Fluxus Festival dArt Total (et du Comportement); fot. Philippe Franois
3.Jiří Kolář, Dama z łasiczką, 1966, rolaż i chias
4.Wojciech Wilczyk,Wieże wyciągowe Kopalni Węgla Kamiennego Polska w Świętochłowicach, 14.12.2005, z cyklu Postindustrial, 2003-2006

Wyślij opinię na temat artykułu

Komentarze (0)

Brak komentarzy

Dodaj komentarz

Kontakt

Sekretariat Zarządu

12 630 61 01

Wyślij wiadomość

Dodaj pliki

Wyślij opinię