Od początku istnienia aktu wizerunek kobiecego ciała, zarówno w sztuce jak i kulturze popularnej, miał zaspokajać przede wszystkim potrzeby i oczekiwania męskiego widza, bo to głównie mężczyźni byli ich autorami. Tajemnicze piękności w kuszących czy też wyzywających pozach, zmysłowe i erotycznie rozbudzone albo niewinne i wstydliwe skrywające swoją nagość kobiety, ożywiały męską wyobraźnię. Po drugiej stronie była pornografia i związana z nią wulgaryzacja kobiecej seksualności. Na to, co pomiędzy i na feministyczny punkt widzenia praktycznie nie było miejsca, bo czasy, kiedy to żeńskie genitalia kojarzyły się z siłą i władzą należą do bardzo zamierzchłych. Ta luka powoli zaczyna się wypełniać. Współczesne artystki coraz częściej podejmują tematy związane z tożsamością i cielesnością kobiet.
Iwona Demko w swojej pracy 28 dni pokazuje miękkie, bogato ozdobione cekinami, koralami, koronkami i haftami poduszki, z których wyłaniają się waginalne formy. Jest ich tyle, ile dni ma cykl menstruacyjny, a jego poszczególne fazy artystka zaznacza kolorem. Czerwone, różowe, białe oraz czarne „przytulanki” symbolizują kolejne etapy księżycowego miesiąca: krwawienie, dni niepłodne, płodne i te związane z zespołem napięcia przedmiesiączkowego. Miejsce, które w naszej kulturze jednoznacznie kojarzy się z seksem lub prokreacją, które postrzegane było i często jeszcze jest, jako brzydkie a nawet odrażające, które trzeba przed światem ukryć, Iwona Demko przekształca w obiekty ani nieodpychające, ani nieonieśmielające, wręcz przeciwnie, chce się na nie patrzeć i je dotykać. Jej rzeźby wydobywają na światło dzienne wyparte z powszechnej świadomości wstydliwe obszary kobiecości, stawiając jednocześnie pytanie: czy życie emocjonalne i duchowe też można podzielić na podobne jednostki złożone z 28 dni.
źródło: Galeria Domu Norymberskiego
Wystawa Corpo Femmina jest dwugłosem artystek z Krakowa i Norymbergi. Obie podejmują temat kobiecej cielesności wkraczając na styczne ze sobą obszary: biologii i kontekstu społecznego – kulturowego, które od lat kształtowały i ciągle kształtują naszą wrażliwość w tej kwestii.
Iwona Demko
Urodzona 7 sierpnia 1974 roku w Sanoku. Studiowała na Wydziale Rzeźby ASP w Krakowie w pracowni prof. Stefana Borzęckiego i prof. Jerzego Nowakowskiego. Dyplom uzyskała w roku 2001. W roku 2012 uzyskała tytuł doktora. Obecnie pracuje jako asystentka w Pracowni Rzeźby IV na Wydziale Rzeźby ASP w Krakowie. Uprawia rzeźbę. Brała udział w licznych wystawach indywidualnych.
Gerlinde Pistner
Urodzona w 1954 roku. Studiowała w klasie prof. Pfahlera w Akademii Sztuk Pięknych w Norymberdze, która ukończyła w roku 1982. 10 lat później założyła wraz z Anna Bien, Uschi Neuwert i Max Margot Protze grupę TSCHAK. Jest laureatką nagrody gazety Nürnberger Nachrichten w dziedzinie malarstwa. W latach 1999 – 2008 współprowadziła Międzynarodową Kolonię Artystów w zamku Almoshof w Norymberdze. Brała udział w licznych wystawach indywidualnych i zbiorowych w Niemczech i poza ich granicami m.in. w Francji, Holandii, Wielkiej Brytanii, Macedonii, Bułgarii, Włoszech, Brazylii, USA i w Polsce.
Organizator:
Dom Norymberski
Wystawę można oglądać w dniach od 11 do 28 marca 2013,
od poniedziałku do piątku w godzinach: 11.00 – 16.00
lub po telefonicznym umówieniu się: 12 430 61 27.