Linia Filmowa wydawnictwa Ha!art to jedno z najciekawszych zjawisk na rynku polskiej krytyki.
Do głównych założeń serii należą popularyzacja współczesnej myśli teoretyczno-filmowej, dostarczanie kontekstów i komentarzy ułatwiających odbiór kina awangardowego i eksperymentalnego, prezentacja polskim czytelnikom bliżej nieznanych kinematografii narodowych, a także promocja młodego pokolenia krytyków, teoretyków i historyków filmu. Szczególne miejsce w Linii Filmowej przypada krytycznym, alternatywnym ujęciom kina polskiego.
W sumie w serii ukazało się dotąd blisko 30 tytułów, część we współpracy z najważniejszym polskim festiwalem filmowym Era Nowe Horyzonty.
"Piotr Szulkin – Życiopis" to zapis rozmowy Piotra Kletowskiego i Piotra Mareckiego z Piotrem Szulkinem – jednym z najbardziej oryginalnych twórców polskiego kina i teatru telewizji.
Szulkin, artysta „chory na Polskę”, w swej twórczości niezwykle trafnie portretował rzeczywistość PRL-u i czasów przełomu, jednocześnie prorokując współczesność tworzoną przez odwieczne podziały i społeczno-patriotyczne mity.
Szulkin dzieli się z czytelnikami swoim ujęciem estetyki podług której realizował filmy, oparte na skrajnie subiektywnym postrzeganiu rzeczywistości. Rozważa definicję człowieczeństwa i egzystencji, które są punktem wyjścia i dojścia jego artystycznych poszukiwań. Mówi o swoim rzemiośle, pracy na planie i samotności reżysera.
"Czycz i filmowcy, czyli przyliteracki status kina polskiego" Piotra Mareckiego.
Książka jest próbą opisania pewnej formacji pokoleniowej i społeczno-politycznej, która była już uprzednio opisywana, ale w nieco innej konfiguracji: w zestawieniu, powiedzmy: Bursa, Hłasko, Polański, Komeda, Głowacki nacisk padał raczej na kontestację i poetykę skandalu, a następnie – na światowy sukces kontestatorów.
Jeśli do Bursy doczepimy ciąg nazwisk złożony z Czycza, Latałły, Titkowa i Barańskiego, okaże się, iż kontestacja może mieć charakter znacznie bardziej kameralny i osobisty, a zamiast międzynarodowego sukcesu pojawi się „prowincjonalność” i wycofanie z wielkiego świata jako świadomie wybrany los. Inna też będzie – i to zdecydowanie – poetyka dzieł tworzonych przez tego rodzaju artystów. Stylistyczną drastyczność i prowokacje zastąpi w nich pierwiastek liryczny i sentymentalny – tak świetnie widoczny w filmie Nad rzeką której nie ma Barańskiego. Jednocześnie postawa wycofania nie wyklucza bynajmniej bezkompromisowej oceny politycznego systemu, który panował w Polsce.
Więcej o książkach w magazynie Koło Kultury we wtorek po 21.00.
- A
- A
- A
Co łączy Hłaskę, Polańskiego i Komedę?
"Czycz i filmowcy, czyli przyliteracki status kina polskiego" - to nowość wydawnictwa Ha!artKomentarze (0)
Brak komentarzy
Najnowsze
-
18:42
Groźny wypadek na A4 w Aleksandrowicach. Służby zakończyły działania
-
17:59
A po co ci do tego diabeł? O co pyta nas Goethe
-
17:22
Mniejsze porcje i aktywność fizyczna najlepszą receptą, by uniknąć kłopotów zdrowotnych na święta
-
16:59
Na Sądecczyźnie odradza się tradycja tworzenia żywych szopek
-
16:16
Prezydent: dla górali wolności i ojczyzna była silniejszy niż strach
-
14:47
Synoptyk IMGW: w Małopolsce poniedziałek z zimową scenerią
-
14:29
Jarmark Bożonarodzeniowy w sądeckim Miasteczku Galicyjskim
-
14:28
Otwarcie żywej szopki w Kamionce Wielkiej
-
13:45
Ostre cięcia w krakowskiej komunikacji miejskiej w związku ze świętami Bożego Narodzenia
-
13:32
"Pokaz nabytków 2020-2024" - Muzeum Krakowa prezentuje najważniejsze nabytki ostatnich lat
Skontaktuj się z Radiem Kraków - czekamy na opinie naszych Słuchaczy
Pod każdym materiałem na naszej stronie dostępny jest przycisk, dzięki któremu możecie Państwo wysyłać maile z opiniami. Wszystkie będą skrupulatnie czytane i nie pozostaną bez reakcji.
Opinie można wysyłać też bezpośrednio na adres [email protected]
Zapraszamy również do kontaktu z nami poprzez SMS - 4080, telefonicznie (12 200 33 33 – antena,12 630 60 00 – recepcja), a także na nasz profil na Facebooku oraz Twitterze