Wystawa ukazuje dorobek Michała Greima, wybitnego, na długie lata zapomnianego XIX-wiecznego fotografa,osiadłego w Kamieńcu Podolskim. Blisko pięćdziesiąt odbitek oryginalnych to największa jak dotąd prezentacja dorobku tego artysty.




Michał Greim należał do pokolenia fotografów rzemieślników, którzy w prowadzeniu zakładu fotograficznego świadczącego usługi dla ludności widzieli szansę na dorobek. Jak wielu, zderzył się z rzeczywistością biednego rynku. Próbował swoich sił na różnych polach, był antykwariuszem, przez całe życie borykał się z trudnościami finansowymi. Najbardziej charakterystyczne dla jego dzieła fotograficznego są właśnie takie zdjęcia, jakie przechowuje w swoim archiwum Muzeum Etnograficzne w Krakowie: typy ludowe Podola i Besarabii, Żydzi, przedstawiciele rozmaitych – dziś już nieistniejących – zawodów: kat, bednarz, handlarz ryb.




Ten ważny dokument epoki jest jednocześnie ważkim dokonaniem artystycznym ; Greima zaliczyć można do najciekawszych polskich fotografów dziewiętnastego stulecia . W jego przypadku, jak zresztą w przypadku wielu fotografów polskich, dokonało się przewartościowanie: dokumentalista i rzemieślnik mocą własnego talentu stał się wybitnym artystą, a w jego fotografiach dostrzegać zaczęto rys portretu psychologicznego.




Kuratorem wystawy jest Wojciech Nowicki – eseista, tłumacz, fotograf, pomysłodawca wystaw, autor książek (m.in.) (2012) czy (2013). Jego książka (2010) otrzymała nominację do Nagrody Literackiej Nike. Oprócz publikacji poświęconych fotografii w dorobku autora znajdują się liczne teksty na temat kuchni, między innymi wydana przez Muzeum Etnograficzne w Krakowie książka




„Ciemne świecidło. Fotografie Michała Greima (1828–1911)”
27 lipca – 22 grudnia 2013 r.
Muzeum Etnograficzne im. Seweryna Udzieli w Krakowie
Dom Esterki, ul. Krakowska 46

(Wojciech Musiał/mat. prasowe)