Czynna od 26 kwietnia 2025
Muzeum Etnograficznego w Krakowie, Dom Esterki, Kraków, ul. Krakowska 46
Wystawa powstała we współpracy w Uniwersytetem Komisji Edukacji Narodowej, prezentowana w ramach Festiwalu Sztuki Trójmorza 2025
Wystawa Kruche obrazy / Fragile images jest wynikiem pracy interdyscyplinarnego zespołu kuratorów z Polski, Słowacji i Rumunii w ramach Festiwalu Sztuki Trójmorza 2025. Posługując się muzealiami, a także współczesnymi pracami artystów, zaprasza ona do refleksji nad kruchością dzieł plastycznych i delikatnością materii, z której zostały wykonane. Ekspozycję wypełniają ludowe obrazy na szkle z kolekcji Muzeum Etnograficznego w Krakowie oraz prace współczesnych artystów ze Słowacji, Czech, Rumunii, Ukrainy i Polski. Dzieła z tak wielu miejsc zachęcają do refleksji nad bogactwem kulturowym krajów Trójmorza, nad ich dziedzictwem zachowanym w muzeum i nadal gromadzonym dla następnych pokoleń. Pokazujemy w jaki sposób współcześni artyści czerpią inspirację ze swojej kultury oraz jak istotne jest dla nich zakorzenienie w miejscach, z których pochodzą i które kształtują ich twórczość, dzięki czemu tworzą oni kolejne poruszające kruche obrazy. (Maria Działo-Nosal, Grzegorz Graff)
Festiwal Sztuki Trójmorza to nowe wydarzenie otwierające się na współpracę artystów, kuratorów i instytucji kultury z krajów Europy Środkowo-Wschodniej. W pierwszej edycji, odbywającej się w 2025 roku w Krakowie, weźmie w nim udział niemal 100 twórców z 14 krajów. Festiwal obejmuje rezydencję artystyczną, wystawy, panele dyskusyjne i warsztaty, tworząc przestrzeń do refleksji nad sprawiedliwym rozwojem regionu. Wystawa Kruche obrazy / Fragile images to dialog pomiędzy współczesną sztuką a dawną estetyką. Zresztą słowo dialog wydaje się idealnie opisywać proces powstawania koncepcji wystawy, ponieważ dzięki współpracy muzealników, kuratorów i artystów, udało się pokazać, że dziedzictwo kulturowe nie jest zamkniętą przeszłością, ale żywą materią, kształtowaną przez kolejne pokolenia. (Marzena Kolarz)
Interwencja sztuki współczesnej w przestrzeni etnograficznej wystawy umieszcza kulturę pięciu krajów Europy Środkowo-Wschodniej – Czech, Słowacji, Ukrainy, Rumunii i Polski – na przecięciu tradycji i nowoczesności. Malarstwo na szkle lokuje się między jednym a drugim. Jego popularność wiąże się z rozwojem przemysłowej produkcji szkła, a także z migracjami w regionie. Zarazem, jako jedna z technik naiwnych, „przetrwało nowoczesność” i istnieje do dziś. Interwencja, wpisana w ramy koncepcji Piotra Piotrowskiego, proponuje nową, horyzontalną geografię artystyczną, która podważa tradycyjną dychotomię centrum – peryferie. Współczesny, uniwersalny kanon wchodzi tu w dialektyczną relację z wewnętrzną dynamiką kultury krajów Europy, a my oglądamy region przez pryzmat jego wybranych cech charakterystycznych i newralgicznych punktów, od czasów przeszłych po dzień dzisiejszy: złożonych relacji między tematem a miejscem, różnorodnych technik rzemieślniczych w sztuce współczesnej, wiejskich tradycji, które starły się z uprzemysłowieniem na przełomie XIX i XX wieku, a także przeobrażeń wsi za czasów komunizmu. Interwencja bierze pod lupę różne interpretacje tradycji w teraźniejszości, jest rodzajem mediacji między „folklorystyczną” tożsamością a wyzwaniami współczesnego zglobalizowanego świata. (Jana Babušiaková, Raluca Oancea)
ZAPROSZENI ARTYŚCI:
Barbora Šaroun Šemberová i Pavel Jestřáb, Czech Republic
Ivana Sláviková i Jozef Pilát, Slovakia
Irina Botea Bucan i Dan Vezentan, Romania
Yana Hudzan i Bella Logachova, Ukraine
Marzena Kolarz i Andrzej Najder, Poland