Tę specjalną edycję festiwalu otworzy „Dydona i Eneasz” Purcella (25.10, Teatr Słowackiego). Na Opera Rara opera ta pojawiała się już dwukrotnie, najpierw w wersji koncertowej, a później w inscenizacji Natalii Iwaniec. Teraz powraca jako projekt społeczno-edukacyjny, w którym do profesjonalnych muzyków dołączy Chór w Kontakcie założony w Krakowie w 2015 roku przez Wassima Ibrahima. Zespół ten w praktyczny sposób wciela w życie idee różnorodności i wielokulturowości — zarówno w odniesieniu do prezentowanego repertuaru, jak i składu chóru. W rolach głównych studenci i niedawni absolwenci krakowskiej Akademii Muzycznej. Całość poprowadzi Denis Comtet.
Jeszcze tego samego dnia i w tym samym miejscu wystąpi doskonale już znany w Krakowie wenezuelski sopranista Samuel Mariño. Zaśpiewa dwie wielkie sceny operowe: „Scena di Berenice” Haydna i „Ah! perfido” Beethovena — Capella Cracoviensis dyrygowana przez Jana Tomasza Adamusa zagra też jego IV symfonię.
W Światowy Dzień Opery będzie też miała swoją premierę na platformie Play Kraków rejestracja plenerowego spektaklu „Naturzyści” Cezarego Tomaszewskiego, który latem pokazywany był w Lesie Wolskim. Reżyser postanowił, zgodnie z intencją Mendelssohna, wyprowadzić jego „Lieder im Freien zu singen” — razem z wykonawcami i widzami — w naturę.
Paweł Świątek wyreżyseruje spektakl „Bach Goes Opera” (26, 27 i 28.10, Teatr Słowackiego), w którym na warsztat bierze dwie świeckie kantaty lipskiego kantora: BWV 201 i BWV 214. W manuskryptach Bacha zobaczymy, że on sam nie nazywał ich kantatami, pisał raczej: „dramma per musica” (lub tylko „drama”), co było najbardziej typowym w XVIII wieku określeniem gatunku dzisiaj nazywanego po prostu „operą”. W obu znajdziemy podział na role, a w pierwszej z nich, „Geschwinde, ihr wirbelnden Winde”, także wyraziście zarysowaną, pełnokrwistą akcję. To, że za życia Bacha wykonywano ją w kawiarni Gottfrieda Zimmermanna zapewne bez kostiumów i ruchu scenicznego, nie znaczy, że dzisiaj również należy prezentować ją wyłącznie w sytuacji koncertowej. Na scenie odsłoni przed nami pełny potencjał i pokaże Johanna Sebastiana jako prawdziwego kompozytora teatralnego. O stronę muzyczną przedstawienia zadba Jorge Jimenez.
Na festiwalu zabrzmią też cztery ważne requiem, dwa katolickie i dwa protestanckie. Niezwykłe, a rzadko grywane, „Musikalische Exequien” Schütza i „Requiem à 15” Bibera (27.10, Filharmonia) wykona belgijski zespół Oltremontano ze swoim liderem Wimem Becu. W „Ein deutsches Requiem” Brahmsa (30.10, Filharmonia) do Capelli Cracoviensis i Jana Tomasza Adamusa dołączy dwójka wybitnych solistów — baryton Thomas Hampson i sopranistka Chen Reiss. Festiwal zakończy najbardziej znane ze wszystkich muzycznych opracowań mszy za zmarłych: „Requiem” Mozarta (01.11, kościół św. Katarzyny), którym zadyryguje Thibault Noally, wieloletni koncertmistrz Les Musiciens du Louvre i założyciel zespołu Les Accents.
PROGRAM
wtorek 25.10 Światowy Dzień Opery
17:00 Teatr Słowackiego
projekt społeczny
17 języków
Purcell Dydona i Eneasz
Chór w Kontakcie Wassim Ibrahim
Orkiestra Festiwalowa Denis Comtet
19:00 Teatr Słowackiego
Haydn Beethoven
Samuel Mariño
Capella Cracoviensis Jan Tomasz Adamus
premiera na PLAY KRAKÓW
Mendelssohn Lieder im Freien zu singen
Naturzyści
reż. Cezary Tomaszewski
środa 26.10
18:15 Teatr Słowackiego -Sala Lustrzana
kwadrans muzyczny
Sebastian Szumski baryton
Wioletta Fluda- Tkaczyk fortepian
19:00 Teatr Słowackiego
Bach Goes Opera
kantaty BWV 214 i BWV 201
Jorge Jimenez / reż. Paweł Świątek
czwartek 27.10
18:00 Filharmonia
Opera Sacra I
Schütz Musikalische Exequien
Biber Requiem à 15
Oltremontano Wim Becu
19:15 Teatr Słowackiego - Sala Lustrzana
kwadrans muzyczny
20:00 Teatr Słowackiego
Bach Goes Opera
piątek 28.10
18:15 Teatr Słowackiego - Sala Lustrzana
kwadrans muzyczny1
19:00 Teatr Słowackiego
Bach Goes Opera
niedziela 30.10
18:00 Filharmonia
Opera Sacra II
Brahms Ein deutsches Requiem
Chen Reiss Thomas Hampson
Capella Cracoviensis Jan Tomasz Adamus
wtorek 01.11
20:00 kościół św. Katarzyny
Opera Sacra III
Mozart Requiem
Capella Cracoviensis Thibault Noally
bilety dostępne na stronach i kasach Teatru Słowackiego, Filharmonii Krakowskiej
oraz w serwisie eventim.pl
Aperitif
pt 26.10 Teatr Słowackiego- Sala Lustrzana
18:15
Sebastian Szumski baryton
Wioletta Fluda-Tkaczyk fortepian
Franz Schubert Du bist die Ruh, Op. 59, nr 3
Richard Strauss Zueignung, Op. 10, nr 1
Gustav Mahler O Röschen rot
Arnold Schoenberg Dank, Op.1, nr1
czw 27.10 Teatr Słowackiego-Sala Lustrzana
19:15
Aperitif Poulenc Debussy
Mariola Siepak sopran
Wioletta Fluda-Tkaczyk fortepian
Poulenc Les chemins de l’amous
Debussy Nuit d'étoiles
Brahms Wie Melodien zieht es mir
Strauss Zueignung
pt 28.10 Teatr Słowackiego- Sala Lustrzana
18:15
Aperitif Schumann Strauss
Matylda Staśto-Kotuła alt
Wioletta Fluda-Tkaczyk fortepian
Schumann Gedichte der Königin Maria Stuart
Mahler Ich bin der Welt abhanden gekommen
Faure Les berceaux
mat.prasowe/jn