Inwestycja będzie realizowana w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych przez samorządy skupione w Stowarzyszeniu Metropolia Krakowska: gminę Zielonki (lider projektu), gminę Kraków i powiat krakowski. Zadanie dotyczące budowy wiaduktu nad torami, łączącego ul. Powstańców w Krakowie z drogą powiatową nr 2156K wraz z przebudową przyległego układu drogowego i przebudową dróg powiatowych nr 2156K i 2293K w miejscowości Batowice, Dziekanowice, Bosutów, i Węgrzce podzielono na dwa zamówienia.

Pierwsze zamówienie chcą zrealizować dwie firmy: Przedsiębiorstwo Inżynieryjne IMB Podbeskidzie ze Skoczowa za 27,2 mln zł oraz Berger Bau Polska za 31,6 mln zł. Inwestor zamierzał przeznaczyć na to zadanie 18,3 mln zł.

Na drugie zamówienie ofertę przedstawiła firma Berger Bau Polska z ceną 9,6 mln zł. Tymczasem zamawiający chce przeznaczyć na nie 4,2 mln zł.

Jak wyjaśnił PAP w środę Piotr Zięcina, kierownik Referatu Dróg i Komunikacji Urzędu Gminy Zielonki, w tej sytuacji potrzebne są rozmowy między partnerami projektu, aby znaleźć dodatkowe środki na realizację tej inwestycji. Oferty będą też sprawdzane. Inwestor ma 60 dni, aby podpisać umowę z wykonawcą lub zdecydować o unieważnieniu przetargu.

Zgodnie z planami nowy wiadukt w Batowicach k. Krakowa, który poprawi dostępność komunikacyjną miasta i ościennych północno-wschodnich gmin miał zostać wybudowany do końca 2018 r. Obecny wąski przejazd pozwala jedynie na prowadzenie ruchu wahadłowego. Generuje to duże korki, zwłaszcza w godzinach szczytu. Ponadto obiekt jest w fatalnym stanie technicznym.

Przedsięwzięcie zakłada budowę nowego wiaduktu nad liniami kolejowymi nr 8 i 95. Będzie on miał około 60 m długości i dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdym kierunku. Po obu stronach zostaną zbudowane ronda turbinowe, aby bardziej usprawnić ruch. Wzdłuż wiaduktu i drogi powstaną chodniki oraz drogi dla rowerów. Nowa konstrukcja zostanie umiejscowiona w ciągu ul. Piasta Kołodzieja, około 550 m na wchód od starego wiaduktu.

Po stronie gminy Zielonki powstanie również nowa droga i rondo umożliwiające połączenie z drogą powiatową, a w przyszłości z planowaną północną obwodnicą Krakowa. Docelowo w sąsiedztwie wiaduktu ma powstać cały węzeł przesiadkowy z przystankiem Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej, pętlą tramwajową i autobusową oraz parkingiem park&ride.

Zdaniem sygnatariuszy porozumienia inwestycja znacznie usprawni komunikację między Krakowem a gminami Zielonki, Michałowice i Kocmyrzów-Luborzyca. Ma również kompleksowy charakter, gdyż ułatwi podróż nie tylko kierowcom, ale także użytkownikom komunikacji miejskiej oraz pieszym i rowerzystom.

Projekt jest jednym z kilkudziesięciu przedsięwzięć służących poprawie dostępności komunikacyjnej w 15 gminach skupionych w Metropolii Krakowskiej. Wszystkie będą realizowane przy współudziale środków unijnych w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych.

 

 

 

(PAP/ko)