Celem kampanii będzie wyjaśnienie mieszkańcom Krakowa, czym jest strefa czystego transportu, czym są zanieczyszczenia pochodzące z samochodów oraz walka z dezinformacją. Kampania ma być prowadzona tradycyjnie w przestrzeni publicznej, a także w social mediach.

- Będą się ukazywać różne publikacje w portalach i na social mediach. Chcemy zrobić film o strefach czystego transportu. Zakładamy podjęcie współpracy z influencerami, youtuberami - mówi Maciej Piotrkowski z Zarządu Transportu Publicznego.

Koszt kampanii ma wynieść ponad 800 tysięcy złotych. ZTP jest w trakcie wyłaniania wykonawcy.

Czym jest Strefa Czystego Transportu?

SCT, na mocy uchwały radnych Krakowa z listopada 2022 r., miała zacząć obowiązywać na terenie całego miasta od lipca 2024 r. Do Krakowa miały nie wjechać samochody osobowe i ciężarowe zarejestrowane po 1 marca 2023 r., które nie spełniają norm co najmniej Euro 3 w przypadku aut benzynowych i LPG, a w przypadku diesli norm co najmniej Euro 5. Od lipca 2026 r. SCT w Krakowie miała obowiązywać wszystkie auta, niezależnie od daty rejestracji.

Według przeciwników strefy narusza ona konstytucyjne prawa i wolności, jak prawo własności, swobodę przemieszczania, wyboru miejsca edukacji czy miejsca pracy. Podkreślają, że nie każdego będzie stać na zakup nowego samochodu, spełniającego wymogi SCT.

W 2022 r. radni uchwalili SCT powołując się na Ustawę o elektromobilności i paliwach alternatywnych oraz obowiązki wskazane w wojewódzkim Programie Ochrony Powietrza. Jako główne argumenty podawali potrzebę ochrony zdrowia, na które źle wpływa zanieczyszczone powietrze.

Ostatecznie - po wielu zawirowaniach formalno-prawnych - SCT ma wejść w życie w lipcu 2025 roku.