Radio Kraków
  • A
  • A
  • A

"Wroga droga" - Małopolanie nie chcą trasy do Pyrzowic

  • Kraków
  • date_range Piątek, 2013.04.19 06:18 ( Edytowany Poniedziałek, 2021.05.31 04:02 )
Mieszkańcy gmin położonych na północ od Krakowa zapowiadają protesty. Nie chcą budowy nowej drogi na trasie Kraków – Olkusz- Pyrzowice, którą planują wybudować władze województwa małopolskiego.

mapa z naniesionymi dwoma wariantami nowej trasy

Województwo małopolskie chce odciążyć ruch na drodze olkuskiej. Dlatego chce namówić Ministerstwo Transportu do wybudowania nowej drogi krajowej. Z dwóch wariantów trasy jeden ma przebiegać przez Dolinki Krakowskie, a drugi na granicy Ojcowskiego Parku Narodowego. Samorządy i przyrodnicy są zaniepokojeni.




fot. Aleksandra ratusznik
Trasa w tamtym kierunku, DK-94 już istnieje, ale zdaniem władz województwa, w przyszłości nie obsłuży rosnącego ruchu. Droga miałaby powstać w sąsiedztwie drogi krajowej 94, po jej wschodniej lub zachodniej stronie. W zależności od wybranego wariantu, nowa trasa ma kosztować od 360 do 400 milionów złotych i miałaby około 50 kilometrów. perspektywa budowy nowej trasy to 2030 rok.

Mieszkańcy wszystkich gmin w tamtym rejonie są zdeterminowani i zapowiadają walkę. To zagrożenie degradacją naturalnych płuc Krakowa. Mówimy tu o Ojcowskim Parku Narodowym " - żali się Andrzej Domagała, członek stowarzyszenia "Korzkiew". "Takie tereny zniszczyć, Dolinę Prądnicką? - pyta z niedowierzaniem inny z mieszkańców.

Samorządowcy i mieszkańcy są zgodni: zamiast nowej drogi, powinno się zmodernizować trasę olkuską. „Gminy, które mają na swoim terenie tę drogę, w planach zagospodarowania przestrzennego przewidziały rezerwę pod budowę dodatkowych pasów ruchu i wydaje się zasadne by właśnie w tym kierunku inwestować” - mówi wójt gminy Zielonki - Bogusław Król - i wtóruje mu radny województwa Małopolskiego Kazimierz Czekaj, który takie rozwiązanie uważa za najbardziej rozsądne: "Na kilkudziesięciu kilometrach 94 są rezerwy terenowe" - argumentuje radny.
Urząd Marszałkowski, choć całkowicie nie wyklucza tego rozwiązania, na razie je odrzucił. "Wstępne analizy wykazały, ze modernizacja trasy olkuskiej to gorsze rozwiązanie. Adaptacja 94 jest nieopłacalna i pociągałaby za sobą zburzenie zbyt wielu nieruchomości, ale jeszcze nic nie jest przesądzone” - stara się studzić emocje Jacek Woźniak z Urzędu Marszałkowskiego.

Eksperci, którzy przygotowywali warianty nowej drogi, do końca kwietnia mają ponownie zaprezentować swoje stanowisko, tym razem z uwzględnieniem uwag, jakie zgłosiły im samorządy poszczególnych miejscowości. Mieszkańcy domagają się rozmów i konsultacji. Zapowiadają, że jeśli do nich nie dojdzie, bądź nie przyniosą efektów, zorganizują się i będą głośno protestować. Przygotowują też stronę internetową www. wrogaDroga.pl

(Aleksandra Ratusznik/jg)

Wyślij opinię na temat artykułu

Komentarze (0)

Brak komentarzy

Dodaj komentarz

Kontakt

Sekretariat Zarządu

12 630 61 01

Wyślij wiadomość

Dodaj pliki

Wyślij opinię