Radio Kraków
  • A
  • A
  • A

Witrażyści z Krakowa odtwarzają kolejny witraż Wyspiańskiego

  • Kraków
  • date_range Piątek, 2018.05.25 13:02 ( Edytowany Poniedziałek, 2021.05.31 08:32 )
Witraż Polonia, na podstawie nigdy nie zrealizowanego kartonu Stanisława Wyspiańskiego to kolejne wyzwanie, którego podejmuje się Pracownia i Muzeum Witrażu w Krakowie. Po sukcesie rekonstrukcji witrażu Apollo, eksperci przygotowują się do odtwarzania blisko 5- metrowej kompozycji, która w rzeczywistości nigdy nie ujrzała światła dziennego.

Fot. Dominika Panek

"Budowanie na oczach zwiedzających jakiegoś obiektu jest w przypadku naszej instytucji, która łączy pracownię i muzeum, wydaje się być trafiona w punkt. Kontynuujemy cykl i przy okazji możemy podkreślić rok 100-lecia odzyskania niepodległości przez Polskę oraz połączyć go z rokiem Wyspiańskiego. Skończony witraż zasili naszą kolekcję" - mówi Piotr Ostrowski z Pracowni i Muzeum Witrażu w Krakowie.

Polonia, zaprojektowana przez Wyspiańskiego w 1894 roku, będzie się składać z blisko tysiąca elementów. 

Fot. Dominika Panek

Praca potrwa kilka miesięcy i z pewnością nie zakończy się w tym roku. Budowę "Polonii" będą mogły obserwować dzieci i młodzież podczas odbywających się w pracowni lekcji muzealnych. Gotowe dzieło będzie częścią zmodernizowanej ekspozycji Muzeum Witrażu.

Stanisław Wyspiański otrzymał zamówienie na projekt witraży do dwóch okien katedry lwowskiej w 1892 r. W jednym z nich miała być umieszczona scena ślubowania króla Jana Kazimierza, który powierza Polskę opiece Matki Bożej, w drugim alegoryczne przedstawienie ginącej Polski.

Projekt witrażu zachował się w Muzeum Narodowym w Krakowie. W centralnej części kompozycji znajduje się personifikacja Polski przedstawionej jako konająca kobieta w czerwonym płaszczu ozdobionym białymi orłami z mieczem u pasa. Postać osuwa się bezwładnie, otaczają ją przerażone postacie reprezentujące trzy pokolenia zniewolonego narodu.

Polonia - Projekt witraża do katedry lwowskiej. Źródło: wikipedia

Projekt Wyspiańskiego wzbudził kontrowersje m.in. ze względu na "chłopskie" rysy głównej postaci i awangardową formę wykraczającą poza konwencje sztuki sakralnej. W lutym 1893 zażądano od artysty zmian, których on jednak nie wprowadził i projekt nie został zrealizowany.

 

 

(Dominika Panek, PAP/ew)

Wyślij opinię na temat artykułu

Komentarze (0)

Brak komentarzy

Dodaj komentarz

Kontakt

Sekretariat Zarządu

12 630 61 01

Wyślij wiadomość

Dodaj pliki

Wyślij opinię