Jak wynika z dokumentów przetargowych, wybrany wykonawca przedstawił najtańszą ofertę, zobowiązał się także do skrócenia terminu przywrócenia ruchu tramwajowego na moście o dwa tygodnie oraz skrócenia terminu przywrócenia ruchu kołowego o cztery tygodnie.
Gruntowny remont mostu Grunwaldzkiego będzie jedną z większych inwestycji drogowych w Krakowie w tym roku. Jest on konieczny, bo ekspertyza przeprowadzona przez Politechnikę Krakowską wykazała, iż most może bezpiecznie funkcjonować maksymalnie do 2038 roku. Docelowo planuje się jego rozbiórkę i budowę nowej przeprawy, która połączy Stare Miasto i Dębniki. Aby jednak obecna konstrukcja mogła posłużyć mieszkańcom jeszcze przez kilkanaście lat, konieczne jest przeprowadzenie pilnych prac remontowych.
Zgodnie z założeniami ZDMK modernizacja będzie podzielona na kilka etapów, by zapewnić sprawne przeprowadzenie prac i zminimalizować utrudnienia dla mieszkańców. Przygotowane zostały założenia organizacji ruchu dla pierwszego z nich.
Urzędnicy zapowiedzieli, że remont mostu potrwa 10 miesięcy, w tym przez ok. osiem miesięcy nie będą mogły przejeżdżać po nim samochody, a przez sześć - także tramwaje. Pierwszy etap prac rozpocznie się 10 maja br. i potrwa przynajmniej do wakacji. W tym czasie ruch na moście zostanie całkowicie wyłączony.
Remont mostu Grunwaldzkiego obejmie kluczowe elementy konstrukcji, w tym: wymianę nawierzchni jezdni i torowiska tramwajowego, co poprawi bezpieczeństwo i komfort użytkowania mostu; naprawę żelbetowej płyty mostu, która stanowi podstawę całej konstrukcji; przebudowę ciepłociągu, aby zmodernizować infrastrukturę techniczną biegnącą przez most.
Według ZDMK most Grunwaldzki, mimo planowanego remontu, nie jest konstrukcją docelową. W perspektywie 2038 roku planuje się jego rozbiórkę i budowę nowej przeprawy, która sprosta wymaganiom rozwijającego się miasta. Nowy most ma być dostosowany zarówno do intensywnego ruchu komunikacji miejskiej, jak i potrzeb pieszych oraz rowerzystów.