- A
- A
- A
Budowa łącznicy kolejowej na półmetku. W sobotę linie 174 i 178 wrócą na skrzyżowanie ul. Wielickiej i Powstańców Wielkopolskich
Od soboty autobusy 174 i 178 w Krakowie znów pojadą przez skrzyżowanie Wielickiej i Powstańców Wielkopolskich. Dzięki temu obie linie nie będą musiały korzystać już z objazdu przez Zabłocie. Poprzednie zmiany były spowodowane budową łącznicy kolejowej w Krakowie. Realizacja tej kluczowej kolejowej inwestycji jest już na półmetku.Kierowcy samochodów muszą się jeszcze uzbroić w cieprliwość
Z objazdów nadal będą musiały korzystać samochody. Zablokowany będzie wciąż przejazd z Nowej Huty w kierunku Łagiewnik i Kurdwanowa oraz z centrum do Bieżanowa. Początkowo auta miały powrócić na tę trasę w drugiej połowie listopada. Teraz pojadą pod koniec października.
W drugiej połowie listopada zamknięta zostanie ponownie Estakada Obrońców Lwowa. Te utrudnienia potrwają do końca grudnia. W przyszłym roku kierowcy mogą spodziewać się jedynie małych ograniczeń. Nie powinny one znacząco pogorszyć warunków jazdy w tym rejonie.
Budowa łącznicy już na półmetku
Inwestycja realizowana jest od września 2015 r. i należy do kluczowych przedsięwzięć na terenie Krakowa. Projekt zakłada budowę dwóch torów na estakadach o długości ponad 2,5 km pomiędzy liniami kolejowymi Kraków Główny - Medyka i Kraków Płaszów - Oświęcim. Estakady kolejowe połączą przystanki osobowe Kraków Zabłocie i Kraków Krzemionki, które zostaną przebudowane i przystosowane do obsługi osób niepełnosprawnych.
Wybudowanie łącznicy kolejowej Kraków Zabłocie - Kraków Krzemionki umożliwi bezpośrednią jazdę pociągów na trasie Kraków Główny - Skawina i dalej do Oświęcimia i Zakopanego. Nie będą już konieczne postoje pociągów na stacji Kraków Płaszów, potrzebne do zmiany kierunku jazdy. Skróci to o kwadrans podróż z Krakowa do Zakopanego i usprawni ruch pociągów aglomeracyjnych kursujących w kierunku Zakopanego oraz Skawiny i Oświęcimia.
Na przystanku Kraków Zabłocie najtrudniejsze prace zostały już wykonane. Wybudowano część peronów i stalowej konstrukcji zadaszenia, a także szyby windowe oraz fundamenty pod schody ruchome. Docelowo pod torami powstanie hala przystankowa. Z hali pasażerowie wyjdą schodami bezpośrednio na peron.
Wykonywane są jednocześnie prace w rejonie przystanku Kraków Krzemionki, które koncentrują się obecnie na przebudowie układu torowego. Dzięki jego modernizacji zapewniony będzie lepszy ruch pociągów. W następnej fazie wykonawca skupi się na budowie nowych peronów na łącznicy.
Zakończyły się roboty na części torów z Bonarki do Prokocimia. Przebudowywane są także chodniki i układ drogowy w rejonie ul. Plac Przystanek na Krzemionkach. Powstanie tam także nowy parking.
W ramach najważniejszej fazy inwestycji w zeszłym miesiącu rozpoczęto montaż dwóch najdłuższych przęseł estakady (78 i 81 m) nad skrzyżowaniem ul. Powstańców Śląskich, Wielickiej, Powstańców Wielkopolskich i Limanowskiego. Aby zamontować i scalić przęsła, konieczne było zbudowanie sześciu tymczasowych podpór, co zmienia i ogranicza przejazd przez skrzyżowanie.
Po zakończeniu montażu przęseł, tymczasowe podpory zostaną rozebrane. Ich funkcje przejmą dźwigary o charakterystycznym kształcie żagli.
Dla inwestycji wykorzystanych będzie w sumie... 3,1 tys. ton stali zbrojeniowej, 6,7 tys. ton stali konstrukcyjnej i 25,5 tys. m3 betonu.
Według harmonogramu łącznica powinna zostać oddana do użytku w czwartym kwartale przyszłego roku.
(Bartłomiej Grzankowski, PAP/ew)
Obserwuj autora na Twitterze:
Komentarze (0)
Najnowsze
-
20:47
Ekstraklasa piłkarska – Cracovia ma sprostać roli faworyta
-
20:36
Żużlowa Unia Tarnów spłaciła zobowiązania!
-
20:12
Jesień pełna życia. Te owady nadal można spotkać w ogrodach
-
19:57
Jarosław Okoczuk: Bezpieczniej by było przenieść cmentarz
-
19:53
Od Palestyny po Małopolskę. "Groby ważniejsze niż osiedla"
-
19:07
Piotr Trybalski: Cmentarz niejedno ma imię
Skontaktuj się z Radiem Kraków - czekamy na opinie naszych Słuchaczy
Pod każdym materiałem na naszej stronie dostępny jest przycisk, dzięki któremu możecie Państwo wysyłać maile z opiniami. Wszystkie będą skrupulatnie czytane i nie pozostaną bez reakcji.
Opinie można wysyłać też bezpośrednio na adres [email protected]
Zapraszamy również do kontaktu z nami poprzez SMS - 4080, telefonicznie (12 200 33 33 – antena,12 630 60 00 – recepcja), a także na nasz profil na Facebooku oraz Twitterze