Władze miasta podpisały umowę na zaprojektowanie, wybudowanie i eksploatację linii tramwajowej do krakowskich Mistrzejowic w grudniu 2020 r. Na partnera prywatnego wybrano konsorcjum PPP Solutions Polska i Gülermak AGir Sanayi Insaat ve Taahhu. Według włodarzy Krakowa budowa linii szybkiego tramwaju o długości 4,5 km jest największym w Polsce projektem transportowym, realizowanym w modelu partnerstwa publiczno-prywatnego (PPP). Zadanie o wartości 1,92 mld zł ma być gotowe z końcem 2025 r.
Jak zapowiedział krakowski magistrat, zaplanowane prace przygotowawcze będą prowadzone na terenach, które nie wzbudzały kontrowersji i nie są objęte analizą możliwych korekt projektowych. Mieszkańcy protestują bowiem, domagając się ograniczenia do niezbędnego minimum zaplanowanej wycinki ponad tysiąca drzew rosnących na terenie przewidzianym pod inwestycję.
Według zapowiedzi wykonawcy, w najbliższych tygodniach działania będą obejmować przede wszystkim przygotowanie terenu oraz realizację robót ziemnych związanych z przebudową infrastruktury podziemnej. Prace te będą się wiązały również z wycinką drzew na obszarach, które kolidują z planowanymi nowymi trasami tej infrastruktury. Będą one prowadzone w taki sposób, aby ominąć drzewa oraz krzewy, które zlokalizowane są na terenach, na których analizowana jest możliwość wprowadzenia zmian, zgodnie z oczekiwaniami mieszkańców.
Prezydent Krakowa Jacek Majchrowski zadeklarował kilka dni temu, że w ciągu miesiąca zostaną podjęte ostateczne decyzje w zakresie możliwości uwzględnienia postulatów mieszkańców. Do tego czasu prace będą prowadzone na terenach, które nie wzbudzały kontrowersji i nie są objęte analizą możliwych korekt projektowych.
Jak zapowiedziano, w związku z pierwszym etapem tymczasowej organizacji ruchu będą występować lokalne zwężenia pasów drogowych oraz wyłączenia ciągów pieszych i rowerowych.
Nowe torowisko przebiegać będzie od skrzyżowania al. Jana Pawła II z Lema i Meissnera, następnie w ciągu ulic: Meissnera, Młyńskiej, Lublańskiej, Dobrego Pasterza, Krzesławickiej, Bohomolca, ks. Jancarza aż do istniejącej pętli Mistrzejowice. Na trasie przewidziano m.in. tunel wraz z wielopoziomowym węzłem przesiadkowym w okolicy ronda Polsadu.
Władze miasta szacują, że dzięki temu połączeniu czas dojazdu z Mistrzejowic do centrum miasta skróci się o ok. 12 minut. Cena inwestycji - ponad 1,92 mld zł - obejmuje pełną usługę: zapewnienie finansowania, zaprojektowanie linii, pozyskanie niezbędnych pozwoleń, realizację inwestycji oraz jej utrzymanie przez partnera prywatnego przez okres 20 lat. Po tym okresie cała infrastruktura tramwajowa w dobrym stanie technicznym przejdzie na własność gminy.
Wykonawca zapewnił finansowanie inwestycji podpisując stosowne umowy z Europejskim Bankiem Inwestycyjnym, a także Europejskim Bankiem Odbudowy i Rozwoju, Pekao i Polskim Funduszem Rozwoju.
- A
- A
- A
W poniedziałek ruszają prace przygotowawcze związanie z budową linii tramwajowej do Mistrzejowic
W poniedziałek rozpoczną się pierwsze prace przygotowawcze związane z budową nowej linii tramwajowej do krakowskich Mistrzejowic, która jest realizowana w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Dotyczyć będą one głównie przebudowy infrastruktury technicznej.Komentarze (0)
Brak komentarzy
Zobacz także
Najnowsze
-
15:58
Bajkowe Poranki w Forcie Borek: „Filonek Bezogonek”
-
15:34
„Prawdziwy ból” – o filmie rozmawiamy z polską Żydówką
-
15:31
„Moje ulubione ciasto” – irański film bez hidżabu
-
15:29
Jak skonstruowany jest budżet gminy?
-
15:07
Autobus wjechał w dom, wcześniej uszkodził 6 aut i inny budynek
-
15:07
Jest projekt budżetu Krakowa na 2025. Prezydent: to będzie trudny budżet
-
14:48
Dobra wiadomość dla mieszkańców Nowej Huty - trzy nowe przystanki kolejowe jeszcze w tym roku
-
12:35
MPEC ogłasza przetarg na budowę spalarni odpadów w Tarnowie. Ekolodzy zapowiadają skargę do NSA
-
12:27
Co Wyczynem, co Blamażem w ubiegłym tygodniu? ZAGŁOSUJ W NASZYM PLEBISCYCIE
-
12:10
„Ustawę antyhejterską trzeba jeszcze poprawić, ale na pewno będzie działać prewencyjnie”
Skontaktuj się z Radiem Kraków - czekamy na opinie naszych Słuchaczy
Pod każdym materiałem na naszej stronie dostępny jest przycisk, dzięki któremu możecie Państwo wysyłać maile z opiniami. Wszystkie będą skrupulatnie czytane i nie pozostaną bez reakcji.
Opinie można wysyłać też bezpośrednio na adres [email protected]
Zapraszamy również do kontaktu z nami poprzez SMS - 4080, telefonicznie (12 200 33 33 – antena,12 630 60 00 – recepcja), a także na nasz profil na Facebooku oraz Twitterze