O rozpoczęciu kampanii poinformowało w poniedziałek Urząd Miasta Krakowa (UMK), który podał, że główną zaletą e-urzędu są jego godziny otwarcia – jest czynny przez całą dobę przez siedem dni w tygodniu.
Obecnie Urząd Miasta Krakowa realizuje 159 usług publicznych przez internet. 82 z nich mieszkańcy załatwiają w pełni elektronicznie, reszta spraw wymaga przynajmniej jednej wizyty w magistracie – wynika to z obowiązującego prawa, które uniemożliwia na razie w pełni elektroniczną interakcję urzędnik – klient. Osobiste stawienie się w urzędzie jest potrzebne, gdy np. trzeba zweryfikować tożsamość osoby odbierającej dokument lub inny produkt, np. tablice rejestracyjne.
Według danych UMK na 30 procedur realizowanych przez Urząd Stanu Cywilnego (USC) w Krakowie 12 można załatwić także elektronicznie. Najwięcej krakowian korzysta z tej możliwości w przypadku wydawania odpisów z rejestru stanu cywilnego i rejestracji urodzeń. W pierwszym półroczu 2019 r. do USC elektronicznie wpłynęło 4417 spraw, a rok później tych spraw było o 230 proc. więcej, bo 10 323. E-urząd chętnie odwiedzają także interesanci Wydziału Spraw Administracyjnych. Od marca do lipca 2020 r. prawie 73 proc. spraw związanych z wydaniem dowodów osobistych i blisko 52 proc. spraw dotyczących zameldowania na pobyt stały lub czasowy zostało załatwionych drogą elektroniczną.
Wyrejestrowanie pojazdu, zawiadomienie o zbyciu pojazdu i uzyskanie licencji na wykonywanie krajowego transportu drogowego w zakresie przewozu osób taksówką to sprawy, którymi zajmuje się Wydział Ewidencji Kierowców i Pojazdów. Można je od początku do końca zrealizować elektronicznie.
Aby korzystać z e-urzędu trzeba założyć profil zaufany, dzięki któremu zyskuje się podpis elektroniczny pozwalający na załatwianie spraw urzędowych przez internet.
Katalog spraw realizowanych przez poszczególne wydziały i jednostki UMK w całości lub w części elektronicznie jest na stronie internetowej bip.krakow.pl, w zakładce e-urząd.
Urząd Miasta Krakowa udostępnia możliwość wysyłania podań i wniosków za pośrednictwem elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej (ePUAP). Aby z niej skorzystać, należy założyć konto na platformie.
Skontaktuj się z Radiem Kraków - czekamy na opinie naszych Słuchaczy
Pod każdym materiałem na naszej stronie dostępny jest przycisk, dzięki któremu możecie Państwo wysyłać maile z opiniami. Wszystkie będą skrupulatnie czytane i nie pozostaną bez reakcji.
Opinie można wysyłać też bezpośrednio na adres [email protected]
Zapraszamy również do kontaktu z nami poprzez SMS - 4080, telefonicznie (12 200 33 33 – antena,12 630 60 00 – recepcja), a także na nasz profil na Facebooku oraz Twitterze.
PAP/ko