Jak przekazała w środę PAP rzeczniczka krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) Iwona Mikrut, na budowie drogi S7 Widoma - Kraków deszcz zalał wykopy pod osiem obiektów inżynierskich, co zanieczyściło gotowe zbrojenie fundamentów, rozmyło drogi technologiczne i unieruchomiło sprzęt.
W zakresie robót drogowych doszło do rozmycia nawierzchni z kruszywa na drogach technologicznych na odcinku około 300 m. Około 90 proc. dróg technologicznych jest przejezdnych. Pozostałe, które nie miały nawierzchni z kruszywa i wykonanej stabilizacji podłoża, nie są przejezdne z uwagi na zawilgocenie gruntu.
„Wierzchnie warstwy nasypu S7 wymagają osuszenia, rozmyte są również skarpy. Trwa odpompowywanie wody, suszenie, czyszczenie” - relacjonowała przedstawicielka GDDKiA.
Na budowie Północnej Obwodnicy Krakowa (POK) w ciągu drogi S52 zalane zostały wykopy, zamulone rowy i w dużej części systemy odprowadzające wodę z placu budowy. Tempo prac uległo spowolnieniu, ale - w ocenie GDDKiA - ostatnie opady nie wpłyną na terminy realizacji POK.
„Wprowadzone zabezpieczenia przeciwpowodziowe po powodziach z 2021 roku, w postaci dodatkowych kolektorów odwadniających, spełniły swoją rolę i zapobiegły dużo większym zniszczeniom, które mogłyby powstać wskutek ostatnich opadów” - zaznaczyła Mikrut.
Jak podkreśliła, budowy są ubezpieczone na wypadek takich zdarzeń. Ewentualne szkody zostaną pokryte z polisy wykonawcy.
Budowa Północnej Obwodnicy Krakowa w ciągu drogi ekspresowej S52 przebiegającej na terenie miasta i gmin Zielonki oraz Wielka Wieś trwa od lipca 2020 r. Kontrakt na zadanie jest realizowany w trybie „zaprojektuj i zbuduj”. Umowa z wykonawcą, konsorcjum firm - tureckiej Gulermak i polskiej Mosty Łódź - została podpisana w listopadzie 2018 r.
W ramach inwestycji powstaje dwujezdniowa droga ekspresowa S52 długości ok. 12,5 km na odcinku od węzła Modlnica (z rozbudową węzła) do węzła Kraków Mistrzejowice (bez węzła). Każda jezdnia będzie miała po trzy pasy ruchu. Na trasie zaplanowano węzły drogowe: Modlnica, Zielonki, Węgrzce, Batowice. W ramach odrębnego zadania zmodernizowany będzie istniejący fragment trasy od węzła Modlniczka (Radzikowskiego) do węzła Modlnica o długości 2,5 km.
To samo konsorcjum buduje od połowy ubiegłego roku odcinek drogi ekspresowej S7 od węzła Widoma (bez węzła - powstaje on w ramach budowy odcinka Szczepanowice – Widoma) do włączenia do węzła Kraków Nowa Huta, o długości 18,3 km.