Radio Kraków
  • A
  • A
  • A

Ukończono budowę wiaduktu nad linią kolejową w Woli Filipowskiej

  • Kraków
  • date_range Piątek, 2019.11.08 16:33 ( Edytowany Poniedziałek, 2021.05.31 01:00 )
Zakończyła się budowa nowego wiaduktu nad linią kolejową w Woli Filipowskiej, który ma poprawić bezpieczeństwo ruchu kolejowego i drogowego. Inwestycja zrealizowano w ramach przebudowy trasy kolejowej E30 na odcinku Trzebinia – Krzeszowice.

Fot. mat. prasowe PKP PLK

Posłuchaj materiału Magdaleny Zbylut-Wiśniewskiej
Otwarcie wiaduktu w Woli Filipowskiej

Jak podkreślił minister infrastruktury Andrzej Adamczyk podczas piątkowej uroczystości oddania wiaduktu do użytkowania, jest on jedną z wielu inwestycji realizowanych w całej Polsce przez PKP Polskie Linie Kolejowe w ramach Krajowego Programu Kolejowego o wartości blisko 80 mld zł.

„To kolejny dowód na to, że polska kolej staje się coraz bardziej bezpieczna, a transport kolejowy jest coraz bardziej przewidywalny i zachęca pasażerów do korzystania z tej formy transportu” - podkreślił Adamczyk.

Jak wskazał, w ramach programu, nie tylko przebudowywane i modernizowane są szlaki kolejowe, ale także systemy sterowania ruchem pociągów są wyposażane w najnowocześniejsze urządzenia i technologie.

„Polska kolej staje się coraz bardziej bezpieczna, przewidywalna i komfortowa” - zaznaczył szef resortu infrastruktury.

Nowy wiadukt o długości 18 metrów nad linią kolejową E30 połączył dwie części Woli Filipowskiej. Jest on najważniejszym elementem nowego układu drogowego, który PLK budują w tej miejscowości. Nowa jezdnia ma 1,3 km długości i 6 metrów szerokości. Zbudowano też układ drogowy wzdłuż torów kolejowych, chodniki, oświetlenie, zatoki autobusowe.

Obiekt powstał w ramach inwestycji obejmującej modernizację odcinka między Krzeszowicami i Trzebinią, stanowiącego fragment magistrali E30 Kraków-Katowice. Jest to ostatni realizowany fragment tej trasy. Inwestycja notuje kilkuletnie opóźnienie - powinna być gotowa w kwietniu 2014 r.

Jak zapowiedział w piątek prezes PKP PLK Ireneusz Merchel, przebudowa szlaku kolejowego Kraków – Katowice przebiega zgodnie z planem – za kilka miesięcy pociągi powinny pokonywać go znacznie szybciej, za 1,5 roku pojadą z pełną prędkością 160 km/h. Wtedy najszybsze pociągi pokonają trasę między stolicami Małopolski i Śląska w około 50 minut.

Umowę na wykonanie inwestycji podpisano w październiku 2017 roku z konsorcjum Torpolu i Budimeksu. Wartość wszystkich prac to blisko 600 mln zł. Za pieniądze te przebudowanych jest 47 km torów i sieci trakcyjnej, oraz 45 obiektów inżynieryjnych.

Prezes PLK Merchel przypomniał, że po zakończeniu prac na tym odcinku i całej trasie Kraków-Katowice pociągi pojadą nią z prędkością 160 km/h. Na fragmencie między Krakowem i Jaworznem Szczakową nie będzie żadnego jednopoziomowego przejazdu kolejowo-drogowego.

Szacowana wartość całego projektu to ponad 2 mld zł. Jest on dofinansowany ze środków Unii Europejskiej, w ramach programu CEF „Łącząc Europę”.

Wicemarszałek województwa małopolskiego Łukasz Smółka zapowiedział, że region, który jest organizatorem pasażerskich przewozów kolejowych, dzięki modernizacji trasy E30 Kraków-Katowice będzie mógł skierować na nią nowe cztery pociągi, na zakup których umowę podpisano w zeszłym miesiącu.

 

 

(Magdalena Zbylut-Wiśniewska,PAP/ek)


Skontaktuj się z Radiem Kraków - czekamy na opinie naszych Słuchaczy


Pod każdym materiałem na naszej stronie dostępny jest przycisk, dzięki któremu możecie Państwo wysyłać maile z opiniami. Wszystkie będą skrupulatnie czytane i nie pozostaną bez reakcji.

Opinie można wysyłać też bezpośrednio na adres [email protected]

Zapraszamy również do kontaktu z nami poprzez SMS - 4080, telefonicznie (12 200 33 33 – antena,12 630 60 00 – recepcja), a także na nasz profil na Facebooku  oraz Twitterze.

Zastrzegamy sobie prawo publikacji wybranych opinii.

Tematy:
Wyślij opinię na temat artykułu

Komentarze (0)

Brak komentarzy

Dodaj komentarz

Kontakt

Sekretariat Zarządu

12 630 61 01

Wyślij wiadomość

Dodaj pliki

Wyślij opinię