Według niego budowy Północnej Obwodnicy Krakowa (POK) i trasy S7 są „zbiorem wszystkich możliwych problemów i komplikacji, a przede wszystkim wielkich wyzwań technologicznych”. „Wykonawca dobrze sobie z tymi wszystkimi wyzwaniami radzi” - wskazał Adamczyk.
Jak przekazał dyrektor krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) Tomasz Pałasiński, bieżący rok będzie czasem intensywnych prac na budowach dróg S7 i S52. Według niego budowa Północnej Obwodnicy Krakowa (w ciągu S52) przekroczyła 60 proc. zaawansowania, a na budowie S7 stan zaawansowania to blisko 30 proc. Obie inwestycje są realizowane w wymagającym, zurbanizowanym terenie – z gęstą siecią dróg lokalnych, linii kolejowych i różnego rodzaju infrastruktury technicznej. Dlatego też zaplanowano na ich trasie 50 obiektów inżynierskich, w tym dwa tunele.
Północna Obwodnica Krakowa
Północna Obwodnica Krakowa ma być gotowa w całości we wrześniu 2024 roku, choć – jak wskazał Pałasiński – pierwszy fragment wraz z tunelem w Batowicach jest planowany do udostępnienia jesienią br. Z kolei planowany termin zakończenia S7 od Widomej do Nowej Huty to listopad 2024 roku. Obie inwestycje mają dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Budowa Północnej Obwodnicy Krakowa w ciągu drogi ekspresowej S52 przebiegającej na terenie miasta i gmin Zielonki oraz Wielka Wieś trwa od lipca 2020 r. Kontrakt na zadanie jest realizowany w trybie „zaprojektuj i zbuduj”. Umowa z wykonawcą, konsorcjum firm - tureckiej Gulermak i polskiej Mosty Łódź, została podpisana w listopadzie 2018 r.
W ramach inwestycji powstaje dwujezdniowa droga ekspresowa S52 długości ok. 12,5 km na odcinku od węzła Modlnica (z rozbudową węzła) do węzła Kraków Mistrzejowice (bez węzła). Ten ostatni węzeł wybudowany zostanie w ramach realizacji S7 i połączy obie drogi ekspresowe, zamykając tym samym ring wokół Krakowa.
Każda jezdnia POK będzie miała po trzy pasy ruchu. Na trasie zaplanowano węzły drogowe: Modlnica, Zielonki, Węgrzce, Batowice. W ramach odrębnego zadania zmodernizowany będzie istniejący fragment trasy od węzła Modlniczka (Radzikowskiego) do węzła Modlnica o długości 2,5 km.
Jak przekazał dyrektor krakowskiego GDDKiA, stan zaawansowania prac na koniec marca wynosi na tej inwestycji ponad 60 proc. Prace prowadzone były zimą, m.in. przy tunelach w Zielonkach i Batowicach. Poza tunelami, zimą prace realizowane były głównie na wiaduktach – budowano ustroje nośne, podpory, wykonywane były prace żelbetowe. Prowadzono także prace wykończeniowe w budynkach Obwodu Utrzymania Drogi przy węźle Modlnica.
Przewidywany termin oddania całej tej inwestycji do użytku określono na wrzesień 2024 roku. Wartość prac budowlanych wynosi prawie 1,9 mld zł, a łączny koszt realizacji to prawie 2,4 mld zł. Budowa Północnej Obwodnicy Krakowa otrzymała niemal 680 mln zł dofinansowania ze środków UE w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.