- To będzie dramat, ale nie ma odwrotu ... Tak utrudnienia w związku z budową linii tramwajowej na Górkę Narodową, opisuje krakowski radny z Prądnika Białego, Grzegorz Stawowy. Budowa potrwa do końca 2022 roku. Najbardziej odczują to kierowcy przemierzający ulicę Opolską, na której przez ten czas cyklicznie będzie się zmieniała organizacja ruchu. Na Opolskiej powstanie tunel drogowy, nad którym będzie biegła linia tramwajowa.
Trzeba zagryźć zęby i cierpliwie znieść budowę, bo ulice Prądnika Białego, gdzie zameldowanych jest ponad 70 tysięcy mieszkańców Krakowa, pękają w szwach z powodu dużego natężenia ruchu – wylicza Grzegorz Stawowy.
Tramwaj prowadzący z Górki Narodowej umożliwi dojazd do centrum w zaledwie kilkanaście minut. Inwestycja kosztuje 380 milionów złotych, z czego 150 milionów to dotacja Unii Europejskiej.
Przy poszczególnych ulicach przygotowywane są zjazdy na plac budowy. Równolegle prowadzone są badania archeologiczne, a wzdłuż ulicy Opolskiej trwa demontaż ekranów akustycznych – mówi Jan Machowski z Zarządu Inwestycji Miejskich.
Kierowcy muszą uzbroić się w cierpliwość. Zmiany w organizacji ruchu będą wchodzić etapami. Kolejnych utrudnień na ulicy Opolskiej możemy spodziewać się już we wrześniu. Podobna sytuacja dotyczy mieszkańców ulicy nad Sudołem – tam przekładana będzie sieć ciepłownicza.
Wiele dyskusji nadal powoduje jednak postępująca wycinka blisko 3,5 tysiąca drzew. Jak mówi Grzegorz Stawowy – drzewa rosły na obszarze tak zwanej rezerwy terenowej.
- Wycinka przy tego typu inwestycjach jest nieunikniona – zaznacza Ada Słodkowska-Łabuzek z Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Krakowie. Jak dodaje – inwestor zobowiązał się, że zostawi na trasie budowy drzewa, które są pod ochroną lęgową.
Wycięte drzewa zostaną jednak uzupełnione w stosunku jeden do jednego – podkreśla Łukasz Pawlik zastępca dyrektora Zarządu Zieleni Miejskiej. Jak mówi – większość z nich pojawi się tuż przy linii tramwajowej, pozostałe w możliwie najbliższej okolicy.
Linia tramwajowa z Krowodrzy Górki na Górkę Narodową będzie liczyć ponad 5 kilometrów długości. Zdaniem Jacka Mosakowskiego z Platformy Komunikacyjnej Krakowa – urzędnicy cały czas zapominają o zbyt małej liczbie miejsc parkingowych. - Mamy trzy parkingi, ale na małą liczbę miejsc. Będzie kilkaset miejsc udostępnionych, to jest nic w skali miasta. To jednak długo wyczekiwana i potrzebna inwestycja – zaznacza Mosakowski.
(Bartłomiej Bujas/Dominika Kossakowska/jp)
Skontaktuj się z Radiem Kraków - czekamy na opinie naszych Słuchaczy
Pod każdym materiałem na naszej stronie dostępny jest przycisk, dzięki któremu możecie Państwo wysyłać maile z opiniami. Wszystkie będą skrupulatnie czytane i nie pozostaną bez reakcji.
Opinie można wysyłać też bezpośrednio na adres [email protected]
Zapraszamy również do kontaktu z nami poprzez SMS - 4080, telefonicznie (12 200 33 33 – antena,12 630 60 00 – recepcja), a także na nasz profil na Facebooku oraz Twitterze.
Zastrzegamy sobie prawo publikacji wybranych opinii.