Jak poinformował w piątek krakowski magistrat, pomiary ruchu drogowego przeprowadzono w ciągu jednego kwietniowego dnia w 50 punktach w mieście zlokalizowanych na ulicach wlotowych. Badanie dotyczyło dróg, które nie zostały objęte Generalnym Pomiarem Ruchu w latach 2020 i 2021, realizowanym na zamówienie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Według zaprezentowanych danych największe natężenie ruchu pojazdów zmierzono na obwodnicy autostradowej miasta, na wysokości stopnia wodnego Kościuszki. W ciągu doby przejeżdża przez ten odcinek 92,5 tys. pojazdów. Kolejne z rzędu były: al. Powstańców Wielkopolskich i Śląskich - 73,5 tys., ul. Conrada (przy wiadukcie) – 68,8 tys., most Dębnicki – 68 tys. i ul. Opolska (w okolicy rzeki Białuchy) – 65,4 tys. pojazdów.
W czasie pomiarów odnotowano, że największy odsetek samochodów przemieszczających się po Krakowie stanowią pojazdy osobowe - 87,73 proc. Samochody dostawcze to 6,30 proc., a samochody ciężarowe z naczepami - 2,48 proc. Pozostałe kategorie pojazdów mają znikomy wpływ, a ich ogólny udział w ruchu w mieście nie przekracza 3 proc.
Rowery na jezdni oraz pojazdy wolnobieżne to kategorie, które występowały najrzadziej (odpowiednio 0,26 proc. i 0,04 proc.).
Urzędnicy wskazali, że głównym celem wykonanych pomiarów było uzupełnienie informacji m.in. na temat liczby wjeżdżających do miasta pojazdów w standardowym dniu roboczym. Realizacja tego celu powiązana jest z budową i kalibracją nowego Symulacyjnego Modelu Transportowego Aglomeracji Krakowskiej.
„System ten będzie stanowić narzędzie sprawniejszego i bardziej optymalnego planowania oraz zarządzania systemem transportu w Krakowie” - zapowiedziano.