Fot. EK
Zakończyły się konsultacje społeczne w tej sprawie. Mieszkańcy zgłosili ponad 600 uwag. Miasto wyjaśnia, że mieszkańcy nie domagali się dopłat do wymiany samochodów na mniej emisyjne, ale w zdecydowanej większości apelowali o rozłożenie tego procesu w czasie.
Trzeba zapamiętać dwie daty. Pierwsza dotyczy bardzo wąskiej grupy, druga dla wszystkich osób, których pojazdy nie spełniają przyjętych norm. Dla pojazdów benzynowych wymagana jest przynajmniej norma euro 4, dla diesli euro 6.
Od czerwca 2024 roku w Strefę Czystego Transportu nie będą mogły wjechać najstarsze pojazdy, ale tylko te, które zostaną zarejestrowane po 1 stycznia przyszłego roku. Kopciuchy na kółkach zarejestrowane przed tą datą, będą mogły jeździć aż do 2026 roku.
Łukasz Franek dyrektor Zarządu Transportu Publicznego tłumaczy, że w konsultacjach społecznych nie domagano się dopłat do wymiany samochodów na nowsze, a jedynie zwracano uwagę na potrzebę wydłużenia całego procesu.
Strefa Czystego Transportu za dwa lata ma objąć obszar II obwodnicy, czyli Starego Miasta, Kazimierza i Podgórza.
W 2026 roku obszar IV obwodnicy, czyli teren praktycznie całego Krakowa.
Wielu zapytanych mieszkańców podkreśla, że jest w stanie zaakceptować wymagania stawiane przez urzędników.
Zastępca prezydenta Krakowa Andrzej Kulig tłumaczy, że zakazem wjazdu w Strefę Czystego Transportu nie będą objęte pojazdy zabytkowe, techniczne i specjalne, także foodtrucki.
Zakaz nie obejmie także samochodów, których właścicielami są seniorzy powyżej 70. roku życia. Obawy w tej sprawie zgłasza jednak Anna Dworakowska z Krakowskiego Alarmu Smogowego.
"Jeżeli te przepisy będą źle skonstruowane, to niestety będzie to bardzo prosta furtka pod tytułem 'Dopisz dziadka do dowodu rejestracyjnego. Wtedy każdy będzie mógł mówić, że jego przepisy nie obowiązują, ponieważ współwłaścicielem samochodu jest osoba powyżej 70. roku życia" - mówi Dworakowska.
Dodaje również, że 2026 to zbyt odległa data. Sugeruje, by wcześniej wprowadzić mniej restrykcyjne przepisy, np. zakaz wjazdu diesli nieposiadających filtrów cząstek stałych.
Projekt uchwały w sprawie Strefy Czystego Transportu urzędnicy przedstawią radzie miasta we wrześniu.
Uchwałę w tej sprawie miasto musi przyjąć do 24 grudnia. Wynika to z przyjętego przez Sejmik Województwa Małopolskiego Planu Ochrony Powietrza.
Kraków będzie tym samym pierwszym miastem w Polsce, w którym pojawi się Strefa Czystego Transportu.