Radni przegłosowali zmianę w uchwale, która opóźnia wejście strefy w życie o dokładnie rok. Jak już informowaliśmy na antenie Radia Kraków, na poprzedniej sesji rada nie zgodziła się na procedowanie prezydenckiego projektu zmiany ze względu na brak konsultacji społecznych w tej sprawie. Najbliższy rok pozwoli przeprowadzić szeroką kampanię informacyjną i konsultacje dotyczące kształtu i zasięgu strefy.

- Jest zapowiedź ustawy ministerstwa klimatu, która obliguje miasta do wprowadzenia strefy. Jeśli faktycznie tak będzie po wakacjach 2025 roku, Kraków będzie musiał mieć strefę czystego transportu. Uchylenie wejścia w życie SCT to byłaby taka ingerencja, że nie byłoby wątpliwości, że konieczne są konsultacje. Wybieramy mniejsze zło w obecnym stanie prawnym - tłumaczy Łukasz Franek, dyrektor Zarządu Transportu Publicznego w Krakowie.

Część miejskich radnych chciała bowiem całkowitego uchylenia SCT i stworzenia uchwały od nowa. Ostatecznie radcy prawni zdecydowali, że konsultacje społeczne nie są potrzebne do zmiany terminu wprowadzenia strefy czystego transportu w mieście.

Czym jest Strefa Czystego Transportu?

SCT, na mocy uchwały radnych Krakowa z listopada 2022 r., miała zacząć obowiązywać na terenie całego miasta od lipca 2024 r. Do Krakowa miały nie wjechać samochody osobowe i ciężarowe zarejestrowane po 1 marca 2023 r., które nie spełniają norm co najmniej Euro 3 w przypadku aut benzynowych i LPG, a w przypadku diesli norm co najmniej Euro 5. Od lipca 2026 r. SCT w Krakowie miała obowiązywać wszystkie auta, niezależnie od daty rejestracji.

Według przeciwników strefy narusza ona konstytucyjne prawa i wolności, jak prawo własności, swobodę przemieszczania, wyboru miejsca edukacji czy miejsca pracy. Podkreślają, że nie każdego będzie stać na zakup nowego samochodu, spełniającego wymogi SCT.

W 2022 r. radni uchwalili SCT powołując się na Ustawę o elektromobilności i paliwach alternatywnych oraz obowiązki wskazane w wojewódzkim Programie Ochrony Powietrza. Jako główne argumenty podawali potrzebę ochrony zdrowia, na które źle wpływa zanieczyszczone powietrze.

Krakowie. Przypomnijmy, dwa tygodnie temu rada miasta nie pozwoliła na zmianę uchwały o strefie ze względu na wady prawne. Według radnych do wprowadzenia zmian potrzebne byłyby konsultacje społeczne, a miasto nie zdążyłoby ich przeprowadzić, bo zgodnie z dotychczasowymi założeniami strefa miała wejść w życie pierwszego lipca, czyli za niecałe dwa tygodnie

19franek12  27 sek/ w 12

- tłumaczy Łukasz Franek, dyrektor Zarządu Transportu Publicznego w Krakowie. Część miejskich radnych chciała bowiem całkowitego uchylenia SCT i stworzenia uchwały od nowa. Ostatecznie radcy prawni zdecydowali, że konsultacje społeczne nie są potrzebne do zmiany terminu wprowadzenia strefy czystego transportu w mieście. Na dzisiejszej sesji radni mają przegłosować zmianę daty z 1wszego lipca tego roku na 1wszego lipca 2025-ięć.