Radio Kraków
  • A
  • A
  • A

Stacja metra obok Rynku Głównego: lokalizacja bez zmian. Urzędnik się pomylił...

  • Patryk Kubiak
  • date_range Wtorek, 2024.10.29 11:12 ( Edytowany Wtorek, 2024.10.29 16:01 )
Informacja o zmianie lokalizacji planowanego przystanku metra przy Teatrze Bagatela okazała się urzędniczą pomyłką. Burzę wywołała odpowiedź urzędników na interpelację radnego Łukasza Maślony, z której wynikało, że stacja na pewno nie powstanie w popularnym miejscu przesiadkowym przy Teatrze Bagatela. Miał się na to nie zgodzić wojewódzka konserwatorka zabytków. Teraz urzędnicy prostują te doniesienia.

Teatr Bagatela, fot. Marek Lasyk

Stacja metra w centrum Krakowa jednak będzie zlokalizowana przy Teatrze Bagatela

Do południa informowaliśmy, że nie ma zgody Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków na umiejscowienie przystanku przy Teatrze, mimo że o akceptacji tego rozwiązania Urząd Miasta Krakowa komunikował już w zeszłym roku. Okazuje się, że stacja przy Bagateli będzie, a zamieszanie wynikało... z błędu urzędnika.

Zamieszanie wokół stacji przy Teatrze Bagatela zaczęło się od interpelacji Łukasza Maślony, wiceprzewodniczącego krakowskiej Rady Miasta. W odpowiedzi na zapytania skierowane do prezydenta otrzymał pismo, w którym podano, że umiejscowienie stacji przy skrzyżowaniu przed Teatrem jest "nieakceptowalne z konserwatorskiego punktu widzenia". Urzędnicy przekazali Maślonie, że przystanek zostanie wybudowany w głębi ulicy Karmelickiej, znacznie dalej od centrum niż pierwotnie zakładano. Radny zdecydował się informację opublikować na portalu X.

O komentarz do sprawy zwróciliśmy się do krakowskiego magistratu kilkanaście minut po godzinie 10:00. Po ponad czterech godzinach otrzymaliśmy odpowiedź, że doszło do pomyłki, a stacja przy Bagateli powstanie. Urzędnik piszący odpowiedź na interpelację Maślony popełnił błąd i zawarł w niej nieprawdziwe bądź nieaktualne informacje. Przez kilka godzin jednak nikt nieprawdziwych doniesień, które zostały opublikowane także w Biuletynie Informacji Publicznej, Urząd Miasta nie prostował.

Wybrano gminę, która ma wydać decyzję środowiskową dla budowy krakowskiego metra

Gmina Oświęcim została wskazana przez Samorządowe Kolegium Odwoławcze do postępowania związanego z wydaniem decyzji środowiskowej dla metra w  Krakowie.

Decyzję tę musi wydać inna gmina niż Kraków, ponieważ działki rodziny prezydenta i wiceprezydenta miasta znajdują się w strefie inwestycji. Oznacza to, że władze Krakowa są stronami postępowania przy realizacji tej inwestycji.

Wybrano gminę, która ma wydać decyzję środowiskową dla budowy krakowskiego metra Wybrano gminę, która ma wydać decyzję środowiskową dla budowy krakowskiego metra

Budowa metra w Krakowie rozpocznie się po 2025 roku

Jak zapowiedziały władze Krakowa, budowa metra w Krakowie rozpocznie się po 2025 roku. Pierwszy, tak zwany "centralny" etap metra będzie prowadził z Nowej Huty do okolic ulicy Piastowskiej. Będzie miał 6 kilometrów długości i ma kosztować 3 miliardy złotych.

Od Piastowskiej i rejonów ronda Młyńskiego dobudowane zostaną etapy metra numer dwa i trzy - na wschód i zachód od odcinka centralnego. Razem trzy odcinki będą tworzyć pierwszą linię krakowskiego metra o długości 26 kilometrów.

Całościowo pierwsza linia krakowskiego metra ma kosztować 13 miliardów złotych. Do tego 15 miliarda kosztować będzie tabor.

Prace przygotowawcze do budowy metra ruszyły jeszcze w 2014 roku, po referendum, w którym krakowianie opowiedzieli się za budową metra (55,11 proc. na tak). Prezydent Krakowa Aleksander Miszalski ocenił, że przez te 10 lat zrobiono jednak za mało, „proces ten nie był tak dynamiczny, jak można było oczekiwać”. W kampanii wyborczej deklarował, że budowa metra będzie jednym z priorytetów jego prezydentury.



Wysokiej jakości meble dla dzieci Wood Luck Design

Tematy:
Źródło: Opracowanie własne
Autor:
Patryk Kubiak

Opracowanie:
Ewelina Kołpak

Wyślij opinię na temat artykułu

Komentarze (15)

K
kassandra
2024-10-31
Po roku 2025, czyli najprawdopodobniej ok. 2040.
A
Adam57
2024-10-31
Urzędasy z Krakowskiego magistratu to mają fantazje.
K
kvz81
2024-10-30
Kształt linii metra w Krakowie to kpina. Metro obecnie ma świecie buduje się jak obwodnice, tworząc pierścienie z promienistymi odnogami. U nas jak zawsze musi być 100 lat za nie powiem kim, bo nie wypada... Dramat. 26 km metra za 13 mld? Was zupełnie porąbało. To nie są rynkowe ceny. Ile tam mord w kolejce już czeka?
J
Jola
2024-10-29
Porażka. Niszczycie miasto. Przekopywanie podziemne nie pozostanie bez negatywnych skutków dla miasta. Nie mówiąc o kolosalnych kosztach, które i tak odbiją się na mieszkańcach
HNJ
Huzia na Józia
2024-10-29
Stacją powinna znaleźć się na Rynku, żeby starzy ludzie mogli czymś tam dojechać, bo jak mają się tam dostać, a czasem by chcieli
P
Pomyłka
2024-10-29
Wszystko co najlepsze tylko w stronę Bronowic w Krakowie oczywiście. Stacja Stare Miasto oczywiście też z tamtej strony. Inne dzielnice nie wiadomo, czy się kiedyś doczekają. A jeśli to dostaną źle zaprojektowane i budżetowe wersje. Co za chamstwo.
T
Tomi
2024-10-29
Złocień zablokowany a oni za ogromną kasę chcą metro budować. Tu wystarczy mały procent tej kwoty żeby rozwiązać problem. Na metro kasa się znajdzie tylko jakim kosztem dla całego miasta ?
TSZGJWZWKCPWL?
Tak się zastanawiam gdzie jest więcej zabytków w Krakowie czy Paryżu, Wiedniu Londynie ??!!
2024-10-29
Jest gość
K
Krakus
2024-10-29
Prędzej Polacy wyląduje na masie, niż powstanie metro w Krakowie. A już na pewno nie w planowanym terminie i nie za te pieniądze.
W
Witia
2024-10-29
Wy wszyscy z urzędu jesteście pieprzeni na głowę, każdy z was widzi swój biznes, najgorsze jest to, że te wszystkie urzędnicze kretyny, niszczą to miasto, które po tych wszystkich dobrodziejach czeka zagląda, niestety banda łotrów rządzi, a wiocha to popiera, bo to prymitywne umysły, które się zwlokły do Krakowa, hm
R
Rozjemca
2024-10-29
Stacja Bagatela ma być zlokalizowana pod prywatną kamienicą. Wejście na peron będzie prywatne. Ciekawe jak się będzie układała współpraca miasta z właścicielem w zakresie eksploatacji przejścia? Zarząd nad utrzymaniem porządku, bezpieczeństwa etc. Znając przyczynę bajzlu, w podobnej sytuacji w przejściu podziemnym przy Teatrze Słowackim nie rokuje to dobrze dla tego rozwiązania. Moim zdaniem nawet przekopanie Plant, dla zapewnienia neutralności własnościowej tego wejścia jest lepsze jak przyszłe przepychanki kto i za co odpowiada.
X
xy
2024-10-29
Dość zamieszania,obecnie lepiej zająć się szybciej Prametrem-będzie szybciej i taniej !!!
DZ
De Zorientacja
2024-10-29
Panie Amerykanin, proszę być spokojny. Żadnego metra w Krakowie nie będzie.
R
Ryszard
2024-10-29
No cóż, czasem i takie decyzje są potrzebne. www.rozto.pl
A
Amerykanin
2024-10-29
Tylko bieda-miasta budują linie metra tylko z 1 torem w każdym kierunku. Ponadto, w Nowym Jorku tylko 67% linii metra przebiega po ziemią. W innych miastach proporcje są jeszcze bardziej w stronę tras naziemnych.

Dodaj komentarz



Zobacz także

Kontakt

Sekretariat Zarządu

12 630 61 01

Wyślij wiadomość

Dodaj pliki

Wyślij opinię