Fot. Piotr Kubic
Posłuchaj słuchowiska "ci"
Wojciech Gruszka został nagrodzony za najlepszą realizację akustyczną. Realizator radiowy od prawie 20 lat związany z Radiem Kraków mówi, że praca przy słuchowisku "ci" była szczególnie wymagająca:
Słuchowisko dzieje się w kilku miejscach, nie tylko w pomieszczeniach, ale także w plenerze. Wymagało to dużego nakładu pracy i innego rodzaju realizacji
Wojciech Gruszka realizuje słuchowiska i reportaże, a także nagrania muzyczne i transmisje koncertów.
Nagrodę za najlepszą reżyserię otrzymał Maciej Wiktor, reżyser radiowy, teatralny i filmowy.
Jestem zaszczycony i bardzo wdzięczny. Stwierdziliśmy, że jest to z jednej strony materiał do stworzenia wyjątkowego słuchowiska, a z drugiej strony bardzo dobra okazja do przypomnienia sprawy, która nie powinna odejść w zapomnienie
- mówi Maciej Wiktor.
Honorową nagrodę im. Krzysztofa Zaleskiego za twórczość dotyczącą problemów współczesności otrzymała autorka scenariusza słuchowiska „ci” Patrycja Babicka.Radiowy spektakl nawiązuje do głośnej zbrodni w podtarnowskim Szczucinie, gdzie w 1998 zamordowano nastoletnią Iwonę Cygan. Pokazuje zbiorową mowę milczenia i opowiada o ludziach z drugiego planu zbrodni.
Miejscem akcji dramatu jest małe podtarnowske miasteczko, a w szczególności rodzinny dom Krystyny – młodej kobiety, która w latach 90. XX wieku pracowała w Atenach jako opiekunka osób starszych. Pracę załatwiał jej kolega z miasta. Jakiś czas potem, dziewczyna ponoć rzuciła się z Akropolu. W domu, do którego zaglądamy, mieszkają jej rodzice. Odwiedzają ich kolejno: ksiądz, dziennikarka, policjant. Każdy przychodzi z inną intencją; czegoś innego szuka, oczekuje. Wszystkich łączy wspólny temat – sprawa Iwony, innej młodej dziewczyny, która została zamordowana w miasteczku, z którego pochodziła Krystyna. Podobno na oczach wielu świadków. Za śmierć obu kobiet odpowiadają ci sami ludzie. W miasteczku wszyscy wiedzą, kim oni są. Jednak z wielu powodów tego tematu się unika, co stwarza idealne warunki do pączkowania mrocznej i dusznej zmowy milczenia. Historia pokazana w słuchowisku pokazuje mechanizmy funkcjonowania systemowej manipulacji, zbiorowego lęku. Jest opowieścią o ludziach z drugiego planu zbrodni, o zwykłych obywatelach, którzy z różnych powodów przez wiele lat zdecydowali się milczeć. Usłyszymy ich głosy, emocje i lęki, które są typowe dla niebezpośrednich ofiar zbrodni, obnażając mechanizmy psychicznych zależności, które są niebezpieczne, a którym człowiek naturalnie ulega.
- pisze autorka tekstu Patrycja Babicka.
W ubiegłym roku na Festiwalu "Dwa Teatry" słuchowisko Radia Kraków "Porwanie Baltazara Gąbki" otrzymało prestiżową Nagrodę im. Ireny i Tadeusza Byrskich.
Organizowany od 2001 r. w czerwcu Festiwal Teatru Polskiego Radia i Teatru Telewizji Polskiej „Dwa Teatry” jest konkursem słuchowisk radiowych i spektakli telewizyjnych, które miały swoją premierę w programach w roku poprzedzającym daną edycję festiwalu.
W festiwalu biorą udział także regionalne rozgłośnie radia publicznego, które w ramach swej misyjnej działalności produkują własne słuchowiska.
To święto radiowej i telewizyjnej twórczości teatralnej z biegiem lat stało się jedną z najważniejszych imprez kulturalnych w kraju.
Festiwal jest okazją do zaprezentowania dorobku i docenienia twórców najlepszych spektakli i słuchowisk. Podczas festiwalu odbywają się również spotkania z artystami i wydarzenia towarzyszące, m.in. wystawy oraz warsztaty.