- A
- A
- A
Rusza wielka modernizacja lotniska w Balicach. ZDJĘCIA
W ciągu dwóch lat Krakowski Port Lotniczy ma się wreszcie zamienić w lotnisko na europejskim poziomie.
W czwartek port w Balicach podpisał umowę z firmą Astaldi - liderem wśród przedsiębiorstw budowlanych we Włoszech - na budowę nowego terminalu, przebudowę obecnie istniejącego oraz modernizację układu komunikacyjnego lotniska. W planach jest też budowa kładki łączącej terminal z parkingiem wielopoziomowym, hotelem i przystankiem kolejki.
Wszystko ma być gotowe do końca marca 2015 roku. Wartość prac sięga blisko 370 milionów złotych, a pieniądze na tę inwestycję będą pochodzić z funduszy unijnych. Pasażerowie będą mieli do dyspozycji nową strefę odpraw biletowo-bagażowych z 34 stanowiskami oraz poczekalnie, z których będzie można przejść do samolotu bez konieczności korzystania z autobusów. Początkowo zamontowane zostaną dwa rękawy do obsługi samolotów, docelowo może ich być pięć.
Wartość prac wynosi 368,88 mln zł brutto. Inwestycja będzie współfinansowana ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (nowy terminal) oraz z Małopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 (układ komunikacyjny i kładka łącząca terminal z parkingiem wielopoziomowym, hotelem i przystankiem kolejki). Zakończenie prac przewidziano do końca marca 2015 r.
Po rozbudowie terminal pasażerski będzie miał przepustowość do 1800 osób odlatujących/godz. i 1800 osób przylatujących/godz. "Znakiem identyfikującym krakowskie lotnisko stanie się z pewnością nowa frontowa część terminalu w formie szklanego odwróconego pryzmatu. Ta bryła i mocno wychylona od pionu elewacja, to elementy, które dodadzą budynkowi dynamizmu i ekspresji. Rozbudowany terminal, wraz z garażem wielopoziomowym i hotelem stanowić będą zwarty, jednoznacznie zdefiniowany układ urbanistyczny oparty na pasmowym układzie obiektów" - podkreśla Jan Pamuła, prezes Kraków Airport.
Na poziomie pierwszego piętra zaprojektowano scentralizowaną strefę kontroli bezpieczeństwa pasażerów i bagażu podręcznego dla wszystkich kierunków. Przyjęte rozwiązania pozwolą na skrócenie czasu oczekiwania pasażerów na kontrolę.
Po rozbudowie w terminalu będzie docelowo 18 bramek. Część strefy przedodlotowej (poziom +1) powstanie w istniejących poczekalniach. Rozbudowany i przebudowany obiekt terminalu pasażerskiego będzie w pełni przystosowany do obsługi pasażerów niepełnosprawnych, w szczególności osób poruszających się na wózkach inwalidzkich. W nowym obiekcie znajdą się także ambulatorium, punkty pierwszej pomocy, pomieszczenia dla rodziców z małymi dziećmi, sklepy, punkty usługowe, restauracje. Powstaną nowe salony Business Lounge oraz kompleks VIP/GA, w którym będą obsługiwane delegacje rządowe, klienci komercyjni i ruch General Aviation.
Łączna powierzchnia użytkowa nowego budynku terminalu wzrośnie z obecnych 15 tys. m do ponad 56 tys. m . Budynek będzie miał ponad 250 m długości (obecnie 128 m) . Wysokość w najwyższym punkcie osiągnie ponad 24 m.
Integralną częścią rozbudowywanego obiektu będzie kładka , która stworzy nadziemne, kryte przejście piesze, łączące poziom +1 projektowanego terminalu z istniejącym garażem wielopoziomowym, projektowaną w ramach odrębnej inwestycji stacją kolejową oraz budowanym hotelem.
W ramach przebudowy układu komunikacyjnego powstanie główny wjazd na teren portu z kierunku wschodniego ze skrzyżowania z drogą wojewódzką 774 z założoną segregacją pojazdów. Bezpośrednio przed terminalem zaprojektowano pasy do przejazdu i postoju dla taksówek, autobusów i mikrobusów komunikacji zbiorowej oraz autokarów turystycznych . Kolejny pas przewidziano dla samochodów osobowych z przeznaczeniem na postój krótkoterminowy . Pasażerowie chcący zaparkować w garażu wielopoziomowym będą kierowani na dwupasmową jezdnię dla przejazdu tranzytowego.
Koncern Astaldi S.p.A. z siedzibą w Rzymie jest liderem wśród przedsiębiorstw budowlanych we Włoszech i jedną z najważniejszych firm w sektorze budowlanym na świecie. Działa w obszarze infrastruktury transportowej, budownictwa wodnego i energetycznego, a także budownictwa przemysłowego i ogólnego, jako generalny wykonawca, a także jako koncesjonariusz. W 2011 r. firma Astaldi znalazła się na 89. miejscu wśród 225 najważniejszych firm budowlanych na świecie w rankingu ENR (Engineering News-Record). Notowana na giełdzie w Mediolanie od 2002 r., firma Astaldi zatrudnia ponad 8800 pracowników. Przychody osiągnięte w roku 2012 wyniosły ok. 2,5 mld euro, a portfel zamówień wart jest ponad 10 mld euro.
Działalność budowlana w zakresie infrastruktury transportowej stanowi core business Koncernu Astaldi. Firma notuje znaczący wzrost aktywności w dziedzinie budowy portów morskich i lotniczych (dzięki przedsięwzięciom w Rosji - rozbudowa lotniska Pułkowo w Petersburgu i oddanemu do użytku w maju terminalowi lotniczemu Milas-Bodrum w Turcji, który Astaldi zbudowała, a teraz eksploatuje oraz otwartemu dla ruchu w listopadzie lotnisku Henri Coanda w Bukareszcie). W przeszłości Astaldi S.p.A. zbudowała także terminal lotniczy Cluj-Napoca w Rumunii i zrealizowała inne roboty lotniskowe w USA i we Włoszech.
Komentarze (0)
Najnowsze
-
22:16
Festiwal Twórczości Korowód, czyli święto piosenki autorskiej
-
22:08
Laureaci Nagrody ZNAKU i HESTII im. ks. Józefa Tischnera 2024
-
21:51
Tarnów na sportowo. Przynajmniej w tym jednym dniu
-
21:33
Festiwal Twórczości Korowód, czyli święto piosenki autorskiej
-
21:16
Aktywiści: Kraków stawia na komunikację zbiorową, ale promuje ruch samochodowy
-
20:54
Ekstraklasa piłkarska – trener Cracovii: mecze z Legią wyzwalają dodatkowe emocje.
-
20:30
1. liga piłkarska - daleki wyjazd lidera z Niecieczy na koniec 1. rundy. Wisła Kraków zagra przy Reymonta 22.
-
18:56
Powrót tramwajów do Mistrzejowic znów opóźniony. Bo zima zaskoczyła robotników
-
18:23
Biletomat "wszystko mający". Rewolucja w pojazdach krakowskiego MPK
-
10:40
Prof. Agnieszka Chłosta-Sikorska zaprasza na Kobiecy szlak - Alina Fedorowiczowa
Skontaktuj się z Radiem Kraków - czekamy na opinie naszych Słuchaczy
Pod każdym materiałem na naszej stronie dostępny jest przycisk, dzięki któremu możecie Państwo wysyłać maile z opiniami. Wszystkie będą skrupulatnie czytane i nie pozostaną bez reakcji.
Opinie można wysyłać też bezpośrednio na adres [email protected]
Zapraszamy również do kontaktu z nami poprzez SMS - 4080, telefonicznie (12 200 33 33 – antena,12 630 60 00 – recepcja), a także na nasz profil na Facebooku oraz Twitterze