Jadwiga - bo tak nazwano ważącą ponad dwa i pół tysiąca ton tarczę - wydrąży właściwy tunel dla pociągów. Będzie on miał cztery kilometry długości. Druga, mała tarcza TBM o imieniu Kinga będzie drążyć mniejszy i węższy tunel ewakuacyjny.
Jadwiga - bo tak nazwano ważącą ponad dwa i pół tysiąca ton tarczę - wydrąży właściwy tunel dla pociągów. Będzie on miał cztery kilometry długości. Druga, mała tarcza TBM o imieniu Kinga będzie drążyć mniejszy i węższy tunel ewakuacyjny.
Tunel powstaje w ramach projektu Podłęże - Piekiełko. Chodzi o modernizację linii kolejowej Nowy Sącz - Chabówka, a także budowę nowego odcinka torów pomiędzy Podłężem pod Krakowem a Piekiełkiem koło Limanowej.
Umowa na modernizację czwartego odcinka linii nr 104 Limanowa – bocznica Klęczany o długości 12,5 km została podpisana w marcu ub.r. z konsorcjum firm w składzie Budimex/Gülermak Agir Sanayi Inşaat ve Taahhüt/Gülermak. Czas wykonania prac PLK SA określiły na 31 miesięcy. Tory w znacznej części zostaną poprowadzone w nowym śladzie. Koszt wykonania samego tunelu to ponad 750 mln zł, a budowa całego odcinka Limanowa – bocznica Klęczany (łącznie z tunelem) to koszt 1,9 mld zł.
Według PKP Polskich Linii Kolejowych realizacja całej inwestycji nazwanej Podłęże-Piekiełko ma usprawnić połączenia kolejowe w południowej Polsce, skracając czas podróży i zwiększając bezpieczeństwo przejazdów. Po zakończeniu projektu najszybsze pociągi przejadą trasą Kraków–Nowy Sącz w około 60 minut, a podróż do Zakopanego zajmie około 90 minut.
Obecnie wykonawcy pracują również na innych odcinkach inwestycji Podłęże - Piekiełko. Nowa kolej powstaje pomiędzy Limanową a Nowym Sączem oraz Chabówką a Rabką Zaryte. W toku są postępowania przetargowe na kolejne odcinki tej linii: Rabka Zaryte – Mszana Dolna – Fornale (Kasina Wielka), Szczyrzyc – Tymbark, Podłęże — Gdów i Tymbark - Limanowa.
Cały projekt Podłęże - Piekiełko będzie jedną z najdroższych inwestycji kolejowych w Polsce, o łącznej szacunkowej wartości 12 mld zł. Finansowany będzie m.in. z KPO oraz Krajowego Programu Kolejowego, a przewidziany termin realizacji to 2029 rok.
Nowy szlak kolejowy pozwoli skrócić czas dojazdu pociągiem z Krakowa do Nowego Sącza do godziny, a z Krakowa do Zakopanego do półtorej godziny.
Pod każdym materiałem na naszej stronie dostępny jest przycisk, dzięki któremu możecie Państwo wysyłać maile z opiniami. Wszystkie będą skrupulatnie czytane i nie pozostaną bez reakcji.
Opinie można wysyłać też bezpośrednio na adres [email protected]
Zapraszamy również do kontaktu z nami poprzez SMS - 4080, telefonicznie (12 200 33 33 – antena,12 630 60 00 – recepcja), a także na nasz profil na Facebooku oraz Twitterze